VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



24 sep. 2010

Brasserie i Châtellerault


Hej alla mina vänner!

I veckan var vi och veckohandlade till Châtellerault och passade då på att gå på en enkel lunchrestaurang eller brasserie, som det egentligen heter här. Det var mycket folk på torget. Dels var det marknad och dels så var det demonstrationer med enledning av att Sarkozy vill höja pensionsåldern, så att Frankrike inte längre ska ha lägst i EU. Så hela stan var på benen och det lär även nästan ha varit generalstrejk eftersom flyg, tåg, och bussar nästan stod stilla. Men det märkte inte vi något av :)

Restaurangen ligger alltså vid det stora torget i centrum och eftersom det var kring +20 så satt även en hel del människor ute på trottoaren och drack lite öl.
Väl inne så beställde vi en tvårätters, dvs till huvudrätt så blev det en kalkongryta eller stuvning på provencalskt vis tillsammans med pommes frites och en sallad. Till efterrätt blev det deras creme caramel, som är lika underbar varje gång. Värd ett besök.

När vi handlade mat så kund evi köpa fikon för 3,85/kg. De hade även specialpris på Kronenbourg-ölen. Småflaskor a 25 cl kostade under 25 cnt / st om man köpte en rejäl bunt, vilket vi alltså gjorde :)

1 kommentar:

Spot and Tell sa...

Hej!

Vi vill bjuda in dig på vinprovning. Läs mer om den och om oss på http://spotandtell.se/blog/spotting/forhandsprovning-trio-chardonnay/

Maila katja@spotandtell.se om du vill komma (begränsat antal platser).

Andra sidor