VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



25 sep. 2010

Korv från Toulouse och tomate farcie


Hej alla mina vänner!

I veckan hade de Toulouse-korv på special så jag tänkte att nu måste vi testa den berömda korven. De vill eva 3,85/kg och det var två kilospaket, så vi hoppades verkligen att de skulle vara ätliga och inte som andoiletterna dvs inälvskorvarna. På paketet hade de fyllda tomater och eftersom även de var på special så passade det ju bra ihop - trodde vi.

Jag lagade en liten sallad till och plockade fram en dammig Fitou 2006, som ju kommer från Languedoc. Alltså Toulouse ligger ett stycke in från Medelhavet nere mot Spanien och Fitou ligger vid kusten. I Toulouse tillverkar man även betydligt större "korvar", som de kallar Airbus.

Men den mindre korven var i alla fall både god och väldigt mättande. Ser fram emot att tillreda resten :)

Inga kommentarer:

Andra sidor