VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



29 sep. 2010

Montlouis-sur-Loire


Hej alla mina vänner, och speciellt "vinnördar" !



På väg till Amboise så stötte vi plötsligt, men inte överrasnande på lite vinrankor. Vi passerade ju igenom AC Montlouis-sur-Loire, som ju är vårt närmaste distrikt för mousserande viner.

Faktum är att jag inte tidigare har sett vindruvor i Loire. Ifjol passerade vi vindisktrikten först då druvorna var skördade.


Jag kunde se att de hade vita druvor, som ju rimligen bör vara Chinon Blanc. Jag såg även att dehade blå druvor, vilket jag då gissade att var Pinot Noir, men när jag sen tittade i vinboken så visade det sig att de inte tillåter blå druvor alls. Så nu vet jag inte riktigt.


Det jag även noterade var att de vita var planterade i öst-västlig riktning medan de blå var planterade i nord-sydlig rikting. Bara information för den som nu vill teva lite.

Vinet blir i alla fall en väldigt god mousserande dryck som vi ibland testar här på slottet :)

Inga kommentarer:

Andra sidor