VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



1 sep. 2010

Bröllopseveckan



Hej alla mina vänner!


Efter helgen tyckte jag det kunde vara dags att laga lite lasagne. "Tyvärr" tog jag ut för mycket fårkött från frysen, så jag hamnade att göra dubbel sats. Men eftersom Frun gillar lasagne mer än katten Gustaf så var det inget större problem. Ägget lade jag på bara så att man skulle få proportionerna!



Så var det dags att plocka fram den sista foie gras-burken. Göra en liten omelett och lägga till lite färsk hellagad gelé. Lite Sauterne hade vi kvar, som tur var.



Ja egentligen var detta vår andra bröllopshelg, eftersom vi gick fram till prästen två veckor i rad i tiden och kan nu fira det två helger - och veckan emellan ;)

Så det fick bli smördegsinbakad getytterfilé med en stuvning på blandsvamp och en squashstuving och lite gelé. Vinet var en hemsläpar Givry, som vi köpte på en vinmässa i Côte Chalonnaise häromåret.


Lite ostar har vi ännu kvar liksom ytterligare en hemsläpad Crozes Hermitage 2005. Har försökt hålla oss och lyckats riktigt bra!





Sachertårtan blir som bekant bara bättre efter en veckas vila i kylen.

Inga kommentarer:

Andra sidor