VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



18 juni 2011

Gädda a la Monet


Hej alla mina vänner!

Eftersom jag ju i våras köpte en riktig gäddkastrull, så var det ju dags att testa det klassiska gäddreceptet i Till bords med Monet.
Alltså tillreds en buljong av en lök, två skivade morötter, ett glas vin per liter och bouquet garni dvs persilja, timjan och lagerblad. Detta får koka ca 30 minuter. Sen ska buljongen kallna och man lägger i den rensade (inte fjällade) gäddag i kastrullen. Kokar upp och så får den sjuda ca 20 minuter / kg.
Under tiden tillreder man exempelvis lite tagliateller och den obligatoriska smörsåsen.
Ca 150 gram smör smälts och i läggs två finhackade schalottenlökar, en tsk vittvinsvinäger och lite salt och vitpeppar. Serveras till fisken.
Fisken räcker ju till flera måltider. Går bra att spara buljongen. Kokar då upp den och lägger den färdigkokta fisken i och låter koka upp.
Går även bra att ha till förrätt. Då kan man ta den nedre delen av sidan, som ju är benfri när man tagit köttet av revbenen! Delikat.


Inga kommentarer:

Andra sidor