VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



2 nov. 2008

Helgdag



Hej alla mina vänner!

Förrätter kan jag inte vara utan även om jag oftast gör dem snabbt och improviserat. Gårdagen var inget undantag. Resultatet blev väl en sillsmörgås. Först en skiva mörkt bröd och lite äkta smör. Så satte jag snabbt tre bitar svartvinbärssill ovanpå och dekorerade med några oliver och några fetaostbitar, som låg färdigt marinerade i olivolja och örter samt en tesked creme fraise. Det tog inte många sekunder!

Huvudrätten innehöll en svampstuvning på trattkantareller och kryddade med rosmarin, som jag själv plockat i Frankrike.
Till detta hade jag lagat en rotsaksgratäng. Satte ugnen på 200 grader.
Började med att skala och finhacka en morot och 1/3 palsternacka. Så finhackade jag en vitlöksklyfta. Strödde över lite torkad koriander och fransk dragon från eget land. Lite salt. Skalade och tärnade 6-7 potatisar. Tog 50 gram mögelost, som jag skar i små bitar och blandade jag lite gräddmjölk ca 5 dl så att de övre potatisbitarna fick lite mjölk på sig. De behöver inte täckas. Körde sen en kvart tills det började koka i formen och då sänkte jag temperaturen till ca 150. Totalt ca 30 minuter i ugn. Själjvfallet var ju avsikten att detta skulle bli snabbmat dagen efter, dvs fyra portioner.

Till detta stekte jag så småningom en rådjursytterfilé, som jag enbart saltade och kryddade med Garam Masala, som jag berättat mer om tidigare. Och så gällde det att minnas Verner Vögelis tips om vilt: Ösa ofta!
Jag hade varit till vinkällaren och plockat upp en AOC Pessac Leognac, som ju är ett Bordeauxvin, som kommer strax söder om staden. För ovanlighetens skull så hade de skrivit ut druvorna på flaskan: Cabernet Sauvignon, Merlot och Cabernet Franc
Tyckte att trattkantarellerna med rosmarin, filén med Garam Masala och det mjuka vinet passade väldigt bra ihop, om jag får säga det själv.
Vinet fick sen fortsätta till den lilla ostbrickan med nygräddat bröd. På bilden har jag satt bitarna på kanten så att man kan se motivet redan innan osten är uppäten. Det är Frun i huset, som har målat tallriken. Och efterrätten var ju enkel att skära upp. Bra planering är halva jobbet!


Inga kommentarer:

Andra sidor