VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



22 nov. 2008

Fyllda gösfiléer och riktigt bröd.





Hej alla mina vänner!

Igår plockade jag fram lite löjrom, som jag sen placerade på några blinier tillsammans med smetana, lite saltgurka och en smörslungad schalottenlök. Även detta är en rysk rätt ursprungligen. Blinier kallas väl även boveteplättar. Det är knepigt med recepten, som alla tycks vara gjorda för ett regemente. Försökte göra ett lite mindre, men även detta räckte till 14 små plättar dvs för sju personer till förrätt. Och vem vill nu ha blinier med löjrom till huvudrätt?
Jag tog 1,5 dl mjölk och 1 dl öl. Vispade i 75 g bovetemjöl, 50 gram vetemjöl, en äggula, 15g jäst och lite salt och lät detta stå 3-4 timmar och jäsa. Just innan stekningen så vispade jag äggvitan och rörde i.

Till huvudrätt prövade jag en ny idé. Såg i TVn när de hade rullat en skiva torkad skinka runt ett gösknyte, som de stekte och sen slängde i ungen. Eftersom köttet ju är färdigt så är det ju egentligen dumt att ha det ytterst tyckte jag och funderade lite och kom på att det nog går att halvera en gösfilé och lägga en torkad, kallrökt skinkskiva inuti. Panerade normalt med ägg och brödsmulor och stekte dem. Det gick bra. Det blev väl stekt gösfilé med kallrökt skinka.
Så ville jag ha min version av pommes duchesse alltså hertiginnans potatis. Dvs fyra potatisar och en finhackad morot kokades i lite mjölk. Tillsatte endast 20 gram smör och två äggulor och vispade. Konsistensen blev så bra att jag inte ansåg mig behöva en sprits utan klickade dem på tallriken tillsammans med den stekta fisken. På fisken lade jag en blandning av 2 msk riven ost och 2 tsk mandelmjöl. In i ungen på grill & 225 grader tills det fick lite färg. Så lade jag på en svampstuvning (recept) och en klick av svärmors rödvinbärsgelé. Har inget recept!
Till dessa rätter hade jag plockat fram en Chablis (text & foto från vinfestival i Chablis) från källaren. Jag var nöjd i alla fall och kommer att ha det igen. Synd bara att Chablishyllan börjar gapa tom! Snyft.
Sen var det dags för den obligatoriska ostbrickan. Har titta några gånger på ”Halvåtta hos mig” och noterat att endast en haft ost och då dessutom sist i menyn. Jag är van att ha den före efterrätten. Men det viktigaste är ändå att man har den med nånstans. Jag brukar ibland påminna om matfilosofen Brillat-Savarin som brukade säga: En måltid utan ost är som en vacker kvinna med ett öga!

Det intressanta är att man ofta ser ost med vindruvor här, men aldrig i Frankrike. Orsaken till att vi har den är lite komisk. För många år sen skulle man fotografera en ostbricka för en matbok och fotografen tyckte det så lite tråkigt ut och försökte hitta någonting att piffa upp bilden med. Han hittade lite vindruvor. Boken sålde bra och sedan dess har vi för vana att sätta vindruvor med ost, som de inte passar till och äta dem med vin, som de inte passar till.
Standardvarianten i Frankrike är ost med vitt bröd. Man bryter en liten bit bröd. Tar en lika stor bit ost och njuter. De äter inte ost utan bröd.
Vi har ju här i utbygden nu äntligen fått ett bageri, som tillverkar riktiga baguetter, som fått jäsa ett halvt dygn och som därför blir aromatiska och har stora lufthål. Först var de gjorda på fullkorn, vilket jag inte vill ha tillostan, men efter att två veckor frågat efter vita baguetter så kom bagaren med en nygräddad åt mig, när jag var till ”svamp-butiken” igår. Det kallar jag service! Notera alltså på fotot, vilken fin kvalitet det är på brödet.
Mina tidigare filosofier över det franska brödet hittar du här. Tallriken har Frun målat som vanligt.
Sedan avslutade vi med Sachertårta och creme Chantilly (se receptsamlingen). En av fördelarna med den tårtan är just att den kan ätas färsk två helger i rad – liksom även transporteras runt jorden ifall man vill beställa den från hotellet, vilket man kan göra här.

Oeufs d'ablette, blinis (crêpe russe), smetana (crème fraîshe russe), concombre sel - - - sandre rôti avec jambon fumé , pommes & carrots duchesse, sauce cèpe, gelée de groiselles rouge, Chablis AC, - - - fromage, baguette , Merlot de Chile (Pardon!) - - - gateau d'Sacher avec crème Chantilly.

Inga kommentarer:

Andra sidor