VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



27 nov. 2009

Ostron och slottstek!



Hej alla mina vänner!

Tiden går fort, med små utflykter, lite joggingturer och spännande läsning från E-lib. Idag var det premiär för lövräfsning i +11 och sol. Noterade att utdrag från helgens mat ännu inte hunnits med!
Nåja. Som förrätt så testade vi lite ostron. Frun hade ju lovat att prova i alla fall. Ostronen är ju i sig ganska lätta att tillreda, dvs de behöver öppnas. Vilket i sig kan medföra vissa risker. Frun ansågs att de riskerna måste tas utomhus. Sen tyckte Athenes att hon måste övervaka det hela. Allt gick dock bra och jag kunde servera det på klassiskt sätt dvs med bröd, smör, citron och ett glas vittvin. Valde AC Cheverny, som ju görs på Sauvignon blanc och Chardonay.
Frun tyckte att ett ostron är lite lite. Då klarar man nog även två. Och om man ätit tre så har man klarat av det med glans. Sen åt hon detta tre dar i rad, medan jag åt fem och så var 24 ostron uppätna! Så nu står vi nog båda i ostronträsket.Vi kommer att köpa en låda kring nyåret, senast.
Som huvudrätt hade jag planerat en klassiker dvs slottstek. Det finns ju nämligen hypoteser om att receptet har sina anor i dessa trakter! Började med en bit av kalvstek om ca 1 kg. Satte den i liten gryta med en klick smör och stekte den på alla sidor. Kokade upp ca halv liter vatten & AC Bourgueil (ett lokalt rödvin) under tiden. Kryddade med salt och fyra kryddor. Borde vara kryddpeppar, men trots idogt sökande så har jag inte lyckts hitta det här! Så tillsatte jag kokande vin-vatten, en hackad gul lök och en grovhackad morot och det fick puttra på. Lät det puttra (under vändning) ca en timme. Hästen fick ju lite för mycket tid nyligen. Denna borde ha fått en tio minuter till..
Tog bort steken och höll den varm i ugnen och silade såsen, tillsatte en msk mjöl och kokade ner den till 1/3 och tillsatte några msk crème fraîche.

Serverades med smörslungade potatisklyftor, en ärt & morotsblandning, som fått värmas i en klick smör, en klick rödvinbärsgelé och ett glas Saumur-Chavigny. Ett rödvin gjort på Cabernet frank från ett område sydost om Saumur. Söder om Loire. Mitt emot på andra sidan Loire ligger St-Nicholas de Bourgueil.
Sen var det dagas för lite ost och min egen paj. Denna gång med äppelsylt, 200 gram kastanjer och två färska päron. Blev än en gång lite bättre. Snart kan man servera den åt gäster!

Inga kommentarer:

Andra sidor