VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



5 nov. 2009

Kastanjer och stilleben

Hej alla mina vänner!

Tänkte det kunde vara på sin plats att summera kastanje-erfarenheterna så här långt.

När det gäller valet mellan kokta och ugnsbakade och rostade så är valet enkelt. Det är mycket arbetsamt att rosta dem på utegrillen. Resultatet blir väldigt varierande. Provat en gång och det får vara i fortsättningen. När det gäller kokningen, så går det enkelt, men det är å andra sidan inte svårt att tillreda dem i ugnen heller. Resultatet blir betydligt bättre. Så för min del så kör vi nu enbart kastanjer i ugn. Se Recept.
När det gäller viner, så har vi testat olika vita viner och tycker att Mâcon är bäst. Det är en lättekad Chardonnay.
Så gällde det jakten på ett recept på kastanjepuré, som ”alla” talar om. Sökte kors och tvärt i mina böcker och på nätet. Å sista träffen hittade jag Iduns kokbok, en klassiker, som jag ju har hemma på bokhyllan i köket. Såg innehållsförteckningen och tänkte att jag väl måste be husvakten att ta en fotokopia och sända mig, när jag såg att det gick att klicka. Någon vändlig själ har alltså kopierat hela boken. Underbart. Nu behöver jag åtminstone inte fundera på att ha den med på resorna i fortsättningen.
Jag modifierade receptet lite. Det där med selleri lät ju som att man kan ta nåt annan. Hade en palsternacka, så jag testade med det. Skall nog testa med broccoli(skaft) eftersom jag tyckte att ett mos, som jag gjorde på kastanjer och broccoliskaft fick en fin smak.
Så jag började med att ugnsgrilla ½ kg kastanjer, som jag naturligtvis kryssat uppe på. Så skalade jag dem, skalade och skar palsternackan smått, lade i en kycklingbuljongtärning, 3 dl vittvin och en msk brunt socker, lite salt och vitpeppar. Detta fick puttra tills jag bedömde att allt var mjukt. Så tog jag fram stavmixern och körde det slätt, lade i en klick smör och två msk crème fraîse. Sen var det bara att sätta purén i små burkar och så småningom in i frusen. Vi har testat med rapphöna och det ska ju passa till småvilt av olika slag.
Noterar att jag inte har något foto, men färgen är ju ingen höjdare om man säger...
Sen finns det även en söt variant av kastanjepuré, men den har jag inte testat ännu.

Veckans lilla stilleben innehåller en tårta, som vi fick till specialpriset 5,50 eftersom den, eller egentligen plastskalet, var lite transportskadad. Har inte märkt att det påverkat smaken!
Sen finns där en burk björnbärsgelé (1,11) och körsbärsgelé (1,24). En flaska vatten. En nödvändighet, 12 alltså per gång. Kostar ca 35 cnt/liter. Kokosjoghurt, en spännande nyhet.
En flaska Portvin för 5,90. Vi måste ju vänja oss ifall vi far till Portugal!
Brysselkålen fick man för 2,20/kg. Underbart! Pralinerna kostade 1,60 för sju stycken. De brukar gå åt i jämn takt. Kvaliteten på champinjonerna uppskattar vi! Fisken kallade de lamelles d’encornet. Vi har sett dem många gånger och nu måste vi testa. Kostar ca 5/kg. Stekte dem, men de var nog så gott som smaklösa. Men inte några ben, så de kan väl gå som barnmat. Visade sig att det var bläckfick vi ätit! Sånt händer.
Köttet vet vi att är häststek i alla fall. Visade sig vara svårt att hitta recept på nätet, av någon märklig anledning... men nånting måste jag hitta på till helgen!
Hittade även tre olika kryddblandningar:
1. den klassiska Bouquet Garni. Här med timjan, lagerblad, rosmarin, oregano och persilja.
2. fyra kryddor, som jag ju blandat själv hemma eftersom jag inte hittat den. Finns i olika varianter. Här innehåller den muskotnöt, kryddnejlika, kanel och ingefära.
3. Grillkrydda, som innehöll senapsfrön, koriander, kummin, lök, rosépeppar, grönpeppar och vitpeppar.
Veckans chock var nog att de kommit med en rejäl höljning av Maconvinet, vår favorit. Den kostar nu hela 4,44. Snart koster den 1/3 av vad den kostar hemma...

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Stort tack för tipset om kastanjepuré! Den ska jag testa. Till anka a l´orange och kanderade hasselnötter som på F12.
Hälsar fröken Dill

stephan sa...

Låter jättegott! Idun har föresten recept på kanderade kastanjer. Borde testas.

Andra sidor