VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



8 nov. 2009

Misslyckad sås och häststek



Hej alla mina vänner!

Igår hade vi lite kallrökt norsk lax. Rökt på bok, och väldigt god. Själv hade jag bidragit med en salladsbädd och en misslyckad sås. Tänkte att äggula och smör blir ju en krämig hollandaise. Äggula och olja blir ju en tjock majonnäs. Så då blir nog äggula och tjock crème fraîse något väldigt gott. Det blir en tunn rinnande crème fraîse! Nå med finhackade cornichons och lite kapris, så gick det ändå att äta!

Till huvudrätt blev det häststek i vin. Några recept hittade jag inte så jag fick improvisera – som vanligt. Tänkte tillreda den lite som slottsstek, men med mer studs så att säga. Så jag stekte häststeken på ca 700 gram och sen lade jag till en grovhackad lök och d:o morot, ca 2 dl bordeauxvin, och så tog jag några tag med saltkaret och lite av grillkryddan och fyra kryddor (se föregående inlägg) och några enbär. Så fick det puttra på och jag vände steken en gång i halvtimmen. Blev nog för många halvtimmar... men sen var det bara att sila den smakrika buljongen och koka ner den och sätta i tre msk crème fraîse. Två vändningar är kanske lagom.
Tillredde sen potatis-morots-puré och en blanding av ärter och morötter (på burk ni vet) som jag värmde upp med en klick smör. Och så en sked björnbärsgelé och så var det klart. Gott blev det i alla fall!
Från källaren hade jag plockat upp en Margaux 2007, som vi köpt för knappt 8€. Härlig tydlig karaktär dvs svartvinbär och kraft! Vi besökte Bordeaux och Margaux på vår första vinresa till Frankrike. Börjar kännas som om ett nytt besök börjar ligga på turen.

Sen blev det en liten ostbricka följd av två halverade små bakelser. Har nu börjat testa ett boulangeri i nästa by tre km åt andra hållet. Vi bor ju nämligen mitt emellan ”vår” by och nästa. Det kallar sig Artisan, och det brukar vara bättre. Lyckades även beställa 500 smördeg till nästa helg. Då tänkte vi ha smördegsinbakningsfrossa! Kan vara skönt så här när hösten börjar kännas. Temperaturen når inte ens upp i +15 alla dagar. Vi myseldar med ekgrenar i den öppna spisen.

Inga kommentarer:

Andra sidor