VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



20 nov. 2009

Ostron på gång!

Hej alla mina vänner!

Råkade passera en marche, som hade ostronmarknad, så vi köpte en låda för drygt 7€. Minst 24 stycken lovade de. Och Frun har "lovat" att hon ska äta åtminstone en.
Sen hittade vi även Bordeauxvin för 5€. Hemma hade man ju hoppat i taket redan om man hittat en butelj till det priset. Här vad det en bag-in-the box på 3 liter...
Värmeljus kan vara mysigt även här. Det vi hade börjar ta slut och så hittade vi en "liten" förpackning med 200 stycken. De skulle ha 6€ för den. Får är ju gott. Stek har ben, men här kan man köpa benfi stek i färsiga stekbitar. Brukar kalla dem falk filé. Under 10€ per kilo känns bra.
Vi har ju av naturliga skäl hållit oss till franska ostar, men när man får en Appenceller för 11,90/kg så kan man bara köpa två bitar.
Golvet är för övrgit "original" dvs ca 150 år. I övrigt är ju lägenheten nygjord dvs ca fyra år.
Igår hade även vi den tredje torsdagen i november, vilket ju innebär premiär för årets viner i vissa distrikt. Bland annat Loire och Beaujolais. Jag köpte det sistnämnda. Mer berömt och av sentimentala skäl. Vi bodde ju där i våras och hann se både bladlösa vinrankor och även de första knopparna. Nu har vinet blivit klart. Kostar 3,35/flaska, vilket ju är rätt mycket för ett vin. (Här).
Vår krysantemum började sloka, så den står nu ute bradvin pelargonerna och vi köpte en orkidé, som de tar 6,50 för här.
Just nu har vi soli från en klar himmel och 15 grader varmt och klockan är 10:42. Det kan bli den varmaste dagen i november. Problem bara för den idiot, som ska ut och jogga på eftermiddagen.
Ha en skön helg!

Inga kommentarer:

Andra sidor