VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



1 nov. 2009

Fårgryta och cocktail på Château d'Artigny




Hej alla mina vänner!

Det händer en hel del här denna Allhelgonahelg. Inför helgen förberedde jag en fårgryta, som vi avnjöt redan på fredagen.
Hade ju införskaffat 2 kg framdel, som var färdigt skuren i grova bitar. Endast två bitar innehöll ett litet ben. Stekte dem och lade i en stor gryta. Hällde över en flaska röd Côte de Rhône, lagerblad, fyra vitlöksklyftor, salt, fem peppar, fem tomater, en grovhackad morot, två grovhackade lökar, provencalska kryddor, en rejäl kvist rosmarin från landet och en matsked svartvinbärsgelé. Så fick det koka i några timmar på svag värme.
Så tog jag två påsar av svampen, som vi plockade häromdagen då vi var ute på svampjakt med värdparet. Smörslungade dem och lade i en finhackad morot och två finhackade schalottenlökar. Fick puttra en stund och sattes avsvalnade i kylen.
När jag bedömde att köttet var klart så plockade jag bort köttet, och skar det i mindre bitar och silade buljongen lade tillbaka köttet. Det fick svalna över natten.

Så tog jag bort det mesta av fettet och ersatte lite med olivolja och värmde upp det. Lade svamp-etc blandningen i en stor wockpanna och hällde på av buljongen och lät den koka ner till simmig konsistens och hällde det över köttet. Inför serveringen värmde jag upp allt. Serverades med ett potatis-morotsmos och deras underbara svartvinbärssylt. Syns kanske att jag fuskade och gjorde den med stavmixern. Har ännu ingen lämplig kastrull här för att köra den med vanlig visp.
Vinvalet var knepigt. Till får borde man ha Bordeaux/St-Emilion. Å andra sidan hade jag gjort den lite provencalskaktig och då borde den ha ett Rhônevin. Men jag smakade på den och gjorde det kanske oortodoxa beslutet att ta en mjuk Rully 2005, en Bourgogne från Côte Chalonnaise, som vi hittade i våras i Beaujolais. Jag bedömde även efteråt att det vinvalet var mycket bra.
Till förrätt hade vi en sallad med en färdiginköpt laxpaté. Ostbrickan var ungefär den vanliga. Alla ostar inköptes färdiga. Som efterrätt blev det ett uppvärmt, men färdigköpt, aprikoswienerbröd. De blir ju som färska om man värmer några minuter i 120 grader i ugn!

På lördagen var vi på en barockkonsert till Château d’Artigny ca 1 timme norrut. Det skulle vara cocktail och konsert, för vilket de ville ha 35 €. Det visade sig att det var ett glas Lanson Brut från Champagne. Även de andra tog påtår. Till detta hade vi en mängd snittar av olika slag. Under rundvandringen i slottsutrymmena innan konserten råkade jag även irra mig in i baren. Där kunde man även ha fått ett glas Armagnac från 1901 eller 1907 osv om det intresserat.
Efter konserten hade de även en ”liten” middag för intresserade. Till förrätt pilsgrimsmusslor. Sedan grillad gös följt av vildand och tommeost.

Måltiden avslutades med kastanjesorbet och en frukttallrik och kaffe. Med eller utan Armagnac. Men vi hade bestämt att det var för sent att börja äta klockan 21.30 eftersom vi hade en timmes körväg hem. Sen ville de ju också ha 80 € per person för nöjet...
Mer om slottet och konserten i min reseblogg.
Ikväll ska vi till Saumur för att lyssna på Brahms tyska Requiem, men det blir i en kyrka från ca år 1000 och de skulle inte ha någon cocktail.

Inga kommentarer:

Andra sidor