VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



30 okt. 2010

Fiskdisk i Frankrike

Hej alla mina vänner!

Denna helg blir det mest gammal skåpmat, som sej, kastanjer, tornedos med höstkanrarellstuvning, grodlår, osttallrikar, bakelser och crêpes, så jag tänkte istället visa hur en normal fiskdisk ser ut mitt i Frankrike. Vi var och handlade lite till St-Marure de Touraine och bilderna är tagna därifrån. Steden har ju gett namn åt den berömda getosten, som vi naturligtvis köpte. Vi hittade även en Gevrey-Chambertin för 8,30. Inte direkt något rövarpris. Tänkte öppna den på nyårsafton.
Staden har ca 4.000 innevånare. Och så här såg fiskdisken ut: (om man klickar på bilderna, så blir de större!)

Länst till vänster börjar de med musslor av olika slag och de "obligatoriska" ostronen. Notera att det ju nu inte på något sätt är säsong för dem. När det är säsong = jul&nyår, så har de lika mycket ostron som de nu har fisk sammanlagt!
Efter ostronen kommer helfisk av olika slag och lite räkor.
Så här mycket räkor hade de innan vi köpte lite!

Sen kommer filéer av olika slag. Bakom den gula skylten skymtar lite svärdfisk.

Mera fileer. Den filé till vänster, som ligger lite för sig själv är en sejfilé som vi sen köpte. Kostade 1,60. Blev underbar!


Och så avslutas fiskdisken med ytterligare svärdfisk, nu med ben. Och brandade, som är en "smet" av det vi kallar lutfisk och potatismos.

2 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Snålvattnet rinner redan ur mungipan, visst har vi här i Norge någonting man kan kalla för fiskmarknader också men sällan eller aldrig att det är så
ståtliga som denna. Hälsningar från ett regnruskit Oslo.

Anonym sa...

Jo, men detta är alltså något de har alla dagar i en "by" med 4000 pers. Och de har ju även lite av den norska fisken, som du kanske såg. Men det var faktikst första gånge vi besökte denna affär och vi blev själva begeistrade. Ca 3 mil bort, men när vi far på utflykter åt det hållet så viker vi nog in!

Andra sidor