VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



10 jan. 2011

Portugisisk fisk


Hej alla mina vänner!

Så var det dags att testa lite fisk igen. Har ju inte så lyckade erfarenheter här, men denna gång ansåg Frun att vi kunde ta den en gång till!
Hittade en vacker fisk, som hette Robalo. Såg att det översattes med havsbborre. Tycker det borde vara en annan fisk, men det är ju svårt med arter, som kanske inte ens finns i svenskspråkiga trakter.
Tänkte att det kunde vara säkrast att tillreda den hel i ugn, så jag fyllde den med smög, äggula, salt, pepparblandning, lite persilja och citron. Fick vara ca 20 minuter i ugnen.
Åts med ris. Och smakade tiktigt gott. Fylligt i smaken. Var lätt att "rensa" dvs skinnet av och sen var det bara att plocka av köttet. Inte benig som abborre eller gädda. Och som sagt, lite mer salt eller snarare att låta den dra i lite salt nästa gång och då är det en helt ok fisk.
Kan nämna att när vi köpte den så var den orensad, men damen vid fiskdisken rensade den automatiskt och vi betalade sedan efter effektiv vikt.
Detta var på fredagen. Till efterrätt blev det lite bakelser. På söndagen var det dags att gå ut på en promanad längs stranden dvs en promenad till närmaste café eller pastelaria, som de säger. Med fin utsikt över den skyddade havsviken så kunde vi avnjuta både bakelser, te och espresso.

Inga kommentarer:

Andra sidor