VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



9 jan. 2011

Pastelarier i Portugal



Hej alla mina vänner!

Jag har besökt caféer i Wien. Historiskt kom de ju till efter att turkarna belägrat staden och innevånarna bytt till sig kaffe. Välkända och fina är de fortfarande.
Har även besökt caféer i Paris. Staden som bland annat är känt för sina många kaféer. Men jag har ju inte varit någon cafémänniska så inte har jag ju brytt mig så mycket.
Så kommer jag till Portugal och läser att de har välkända kaféer. Vi besöker några och vi är fast. De finns överallt. Och då menar jag överallt. T.o.m. den frivilliga brandkåren tvärsäver gatan har sitt eget kafé. Och på dem sitter det alltid lite folk.
Vi testade en gång när vi var på en utflykt. Dricker egentligen inte kaffe, men jag såg ett äldre par, som satt med två små (espresso) kaffe och små bakelser, så jag beställde en sån kaffe, två bakelser och en te åt Frun. Lite bekymrad över att de inte alls har prislappar på sina bakelser, men när räkningen som så blev man ju lugnare. De skulle ha 3,20€. Så vi köpte även hem några specialitetet, som syns på julbrickan högst upp.
Sedan dess har vi besökt några andra ställen, oftast under våra små utflykter. Inget har varit like dyrt så här långt. Så här kommer några smakprover på hur det kan se ut på en pastelaria i Portugal.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Pasteis de nata som man ser på din tredje bild är Portugals nationalbakverk. Fantastiskt goda och ganska lätta att göra själv:
http://ohmansmatovin.wordpress.com/2010/01/04/pasteis-de-nata/

stephan sa...

Helt rätt. De som är två. Hade inte mina anteckningar med mig. Här kostar de 65cnt serverade vid bordet på ett kafé!

Andra sidor