VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



7 jan. 2011

Trettondagsdilammet


Hej alla mina vänner!

Häromdagen när vi var och handlade lite mat, så såg jag en skylt, som intresserade mig. Jag frågade mig fram och det visade sig att de hade dilamm. 8,45/kg. Vilken bi man ville ha. Hals, framben eller stek, som jag valde. Den vägde ca 1 kg.
Eftersom detta var några dagar innan trettondagen, så beslöt jag att tillreda den då.
Jag frågade lite i affären hur den skulle kryddas och han tipsade om pimento som skulle vara nationalkryddan här, vitpeppar och oregano.
Själv lade jag till lite kryddor från tidigare och gjorde såhär:
Först skar jag bort allt kött och så lade jag benen i en kastrull med ett glas rödvin, en hackad morot , en gul lök, en liten rosmarinkvist och två vitlöksklyftor. Detta fick koka nån timme. Silades och fick koka ner till tre dl.
Innan serveringen så stekte jag köttbitarna, saltade, lade på pimentopulver, vitpeppar, oregano och färsk koriander, som ju också är deras nationalkrydda.
Så hällde jag över buljongen och det fick puttra några minuter. Serverades med tagliateller och en medsläpad Saumur Chavigny AC. Vi var väldigt nöjda! Köttet var ju mjukare och mildare än kycklingkött, även om det hade en omisskänlig antydan av fårsmak. Tänk om man kunde få detta oftare!
Vi hade för övrigt ett blindtest på tre olika viner innan detta. Dels den jag nämde om och dels en Côte de Rhône-Villages på gamla rankor och en portugisisk från Tejo. Alla var i prisklassen 3-3,50 och portugisen var hästlängder före. enligt oss båda. Jag som visste vilka viner vi hade gissade nog rätt på dem, men Frun, som enbart visste att jag hade valt SC till maten trodde att det bästa var just det. Det är/var hennes favoritvis. Minns själv när jag häromsistens satte mitt f.d (?) favoritvin på sista plats. Men då visste jag inte helelr att det var just det...

Inga kommentarer:

Andra sidor