VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



3 jan. 2011

Nyårsmaten i Portugal



Hej alla mina vänner!

Så var det dags att försöka planera den första nyårsmenyn i Portugal. Klart att den även blev franskinspirerad, eftersom vi ju plockat lite godsaker med oss för säkerhets skull
Vi inledde helt fransk med Foie Gras på omelett och ett litet glas Monbazillac AC, ett sött vin från Bordeaux.
Vidare så hade vi för säkerhets skull medtagit en Champagne. Och tur var det för medan det ju faktiskt finns några vanliga franska viner till samma pris som i Frankrike, så kostar plötsligt Champagnen minst det dubbla. Men krabban köptes i Peniche, som ligger inom cykelavstånd - nästan - så krabban har simmat inom synhåll. De hade en hel del av dem. Jag tillredde den gratinerad med finhackade champinjoner. Enligt detta recept. Tyvärr hade jag inte några skal av pilgrimsmusslor, så jag fick ta vanliga tallrikar.
Jag utvecklade det tidigare receptet så att jag efter att ha kokat krabban i 17 minuter, som försäljaren rekomenderade, gjorde en buljong (morot + 1/2 lök) och kokade ner den. Redan då smakade krämen mer krabba än när jag en gång gjorde den på burkkrabba.
Till detta en sallad med vad som fanns i kylen. Dvs bland annat kapris, lokala oliver, färsk koriander och så.
Och slutresultatet var jag nöjd med.
Sen var det osten. Vi tycker att de portugisiska ostarna nog är mustiga, men väldigt lika varandra och inte lämplig konsistens för ostbrickan. De är för hårda. Och dessutom märkligt dyra. Mjölken kostar ca 50 cnt/liter mot det dubbla i Frankrike, men ostarna kostar mellan 15-20 €/kg, vilket ju är 50% mer än i Frankrike. MEN de har ju några franska ostar till vettiga priser; typ Camenbert 250 gram för 1,75... så vi valde att ta den, en Roquefort, en fransk emmenthal och en portugisisk ost. Men vi valde ett portugisiskt rödvin. Det kan de.
Så hade jag köpt hem färska jordgubbar och lite grädde. Bilden togs på nyårsdagen med plåtgrädde.
Som avslutning så blev det en lokal nyårstårta i nio lager och en god kräm med kanel, som vanligt. I affären såg jag att de hade staplat upp en massa flaskor av en likör, som vi ju hamnade att testa. Passade bra mot tårtan.
En trevlig meny. Lite gammalt och lite nytt.

Inga kommentarer:

Andra sidor