VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



7 jan. 2011

Grillat i Portugal





Hej alla mina vänner!

Det visade sig att vi hade en trevlig grill tvärsöver gatan. Den hette ungefär Currasqueira Na Brasa. Inte lätt att förstå. Våra hyresvärdar tipsade oss om att man kunde köpa en väldigt god soppa där. Kostar 1,50 och räcker till typ 8 förrätter eller två rejäla huvudrätter. Goda soppor och olika varje dag. Dvs på tisdag har de alltid samma soppa!
Vi har testat några och de är sannerligen prisvärda.
Men egentligen är det en grill. En riktig grill. De grillar över öppen glöd och så håller han kycklingarna varma i en låda under. När man sen beställer den, så klipper han sönder den. Och då är det bara att bära hem den. Varm och väldoftande och tillreda en liten sallad och så är middagen/ lunchen klar!
För en tid sedan besökte vi klostret Alcobaça. Där hade den en liite större grill. Den rymmer sju oxar. Går alltså att helsteka dem. Den var dock inte i bruk när vi var där utan jag stod där ensam :)

Inga kommentarer:

Andra sidor