VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



30 jan. 2011

Blåhaj och korkek.



Hej alla mina vänner!

Vi testar vidare med fisken. Hade ju lite otur i början, men på sistone så har det gått bra. Hittade små vilda foreller, som de sålde för 3,99/kg så jag köpte två och fyllde dem med äggula, smör, salt och lite örter och lade dem i ugnen. Fina fisken!
Sen hittade vi frusna bitar av nåt som hette Tintureira och som jag efter att vi ätit dem kollade att heter blåhaj (!) på svenska. Benfritt bortsett från ryggraden. Alltså lätt att äta med en örtmajonnäs och lite broccoli.
Under en utflykt i veckan så råkade jag se ett lastbilsflak med kork. Det är alltså så här som korkekens bark ser ut. INTE så som man ser den på julaftonen bredvid Ferdinand. Portugal lär vara världens största producent av just kork till vinflaskor.
Efterrätterna är enkla. Och även de kan som synes se se ut som fiskar.

Inga kommentarer:

Andra sidor