VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



27 feb. 2011

Minnen från Jerez



Hej alla mina vänner!

På väg från Portugal så valde vi att besöka Jerez de la Frontera, som staden officiellt heter även om den ju mest kallas Jerez. Mest känt antagligen för sitt starkvin, som vi kallar Sherry.
Redan när jag kom ut från hotellet så såg jag den första sherrybaren. Och därifrån köpte vi även dagen efter några souvenirer. På kvällen var vi ut och gick dvs sökte efter en restaurang. Vid stadens centrum råkade vi gå förbi en "inkastare", som representerade en restaurang runt hörnet. Menyn verkade bra, så vi följde honom dit. Vi hann knappt sätta oss ner innan vi hade en varsin fino sherry, som han bjöd på.
Jag testade till förrätt en "liten" portion paella. Till huvudrätt blev det grillad sjötunga. Faktiskt första gången jag testat den på restaurang. Efterrätten blev en variant av den allestädes förekommande creme brulée. För drygt 10€ inklusive en halvflaska vin, så måste vi erkänna att vi var tacksamma över att vi råkade träffa på inkastaren.
Dagens sista solstrålar lyser upp en av de större sherrybarerna i centrum av Jerez. Vems viner de helst säljer framgår tydligt. Här avslutade jag även mitt första besök i Jerez några timmar senare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Försöker komma på var den där lilla restaurangen ligger. Ser bekant ut men kan inte placera den.

Andra sidor