VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



5 mars 2011

Mera minnen från Spanien


Hej alla mina vänner!

Från Jezez for vi vidare söderut i Spanien och hamnade så småningom till den lilla orten Tarifa, som faktiskt är den sydligaste orten på fasta Europa. Även vi trodde att det var Gibraltar, men det ligger lite åt nordost. Så sundet borde egentligen heta Tarifasundet.
Längst i söder finns en liten ö, som numera är förbunden med fastlandet med en liten bro, som främst är avsedd för fotgängare. Ön syns på fotografiet och vattnet till vänster är alltså Medelhavet medan vattnet till höger är Atlanten.
Vi passade på att äta en liten dagsbit bestående av pommes frites, bacon och lite skinka, som sköljdes ner med en cola. Snabbt och ganska gott. Tyvärr glömde jag att ta en bild av min sydligaste måltid!
Vi for vidare och hamnade så småningom i den gamla romarstaden Tarragona. På kvällen gick vi omkring och hamnade så småningom på en enkel pizzeria. Där de även serverade det lokala Tarragona AC-vinet. Riktigt gott, men det visade sig svårt att hitta något av det i affärerna dagen efter.
Själv gick jag för säkerhets skull en extra liten kvällspromenad, eftersom vi ju bodde vid det stora torget. Hamnade på en Taverna, vars namn jag säkert skulle ha glömt om jag inte tagit en bild av skylten. Eller vad tror ni?
Där kunde man, trots den nästan sena timmen ännu plocka åt sig deras klassiska tapas om man så önskat.

Inga kommentarer:

Andra sidor