VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



17 okt. 2009

Ett matstilleben


Hej alla mina vänner!

Så har hösten (äntligen) kommit. Igår morse hade vi frost, andra natten i rad. Men på eftermidddagen kunde jag ändå fara ut på min joggingtur i t-skjorta och skjorts eftersom det blivit +16. På kvällen satte jag som lite mys säsongens första brasa i den öppna spisen med bara lite eldtände.
Har själv tyckt att det är trevligt i efterhand att se på mina sk mat-stilleben. Även bekanta varor förpackas ju på annat sätt här. Bara att hitta en gräddburk, kan ta fem minuter första gången. Vilken färg har den? Vilken form har den? Och var har man placerat den. Exempelvis mjölken säljs ju i tetror, som förvaras i rumstemperatur, och som man nog kan man få söka efter om man inte vet.
Vi har ju denna gång förmånen att dela postbox med värdarna och det gör ju att vi får tillgång till reklamtidningarna som vi i lugn och ro kan studera hemma. Så resultatet denna gång blev bland annat följande:
Längst bort till vänster står en 12 årig Glenfiddich. Vi har ju alla våra olika laster och en här i närheten har lasten att ta ett kallt glas (som stått i kylen) och tillsätta 3 cl 12 årig whiskey, några droppar citron och två dl kall coca-cola. Inte så dum whiskeydrink måste tillstås. Det är så att om man sätter till en isbit, så späder man ju samtidigt ut smaken. Själv tänkte jag nalla endra halvan av colan och sätta i några stänk av min Marc de Bourgogne, för den var ju liksom ingen höjdare att ta som den är... Glennen var en annonsvara så med vårt Carte Fidelité (trohetskort) så fick vi den för 16,70 €. Vi köpte 15 små color, även det annonsvara, för 34 cent per styck. Det vet vi faktiskt inte om var ett bra pris, för det är så oerhört sällan vi köper det!
Kortet gjorde även att vi kunde köpa en Champagne för 10,50€, som normalt kostar 18€. Det såg vi som ett fynd. Sen kommer två fiskfiléer. Annosnvaran var den stora mörka, som heter lieu noir (svart nånting). Kostade 3,95/kg och är nog nån torskfisk. Välsmakande i alla fall. Sen tog vi även en liten forellfilé för 12,70/kg. Den ser så söt ut. Och god blev den med ett glas Saint-Veran från Macon och en stuvning på ängschampinjoner. Haut-Medoc fick vi med kortet för 2,50€ ! Hur kan man bara ta hem en?? Och så blev det en Bourgogne för 2,91€. Till grytan. Inte för oss. Men om sanningen ska fram så växer nog vår vinkällare med oroväckande fart. De har för många specialerbjudanden. Men ordning och reda har jag i alla fall fortfarande!
Youghurten kostar 14 cent per burk. Vanligt extraerbjudande i affären eller Promotions, som de säger. (Frun påkepade att jag missat att de drog av 50% tack vare kortet, så de kostade 7 cent/st. Så med lite vitaminpulver, en mugg te, en tomat och en chokladbit så har man en ganska snabb, billig och kalorisnål lunch :) )
Till vänster finns sen två torkade korvar gjorda på griskött. Kostade 6,25/kg med kortet. Cantalosten var på special (!) för 7,90/kg. Framför Roquefort, som kostade 6€ (15,95/kg) och lardon fumé elelr rökt griskött, även det till Bouef Bourgignonne, som nu är färdig för kvällen. Ja där är ju även ena av köttpaketen. Benfritt soppkött för 2,5€/kg. Specialerbjudande i affären, som ju passade bra eftersom jag tänkt tillreda en gryta! Baka tårta är skoj och äppel är gratis, men en aprikospaj för 2,95 gör ju att man inte ids baka! Och champinjonerna fanns ju lämpligt på specialpris för 2,95/kg.
I slutet av kvittot så upplyste man oss om att dagens fördel av kundkortet utgjorde nästan 20 €, på ett köp på knappt 150€. Inte saknar vi mataffärerna hemma i alla fall. Inte prismässigt och inte utbudsmässigt. Och inte avståndsmässigt. Hemma har vi tre mil till affären. Idag joggade jag till byn där affären är och det tog 47 minuter.

Inga kommentarer:

Andra sidor