VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



5 okt. 2009

Jakt och delning av byte.


Hej alla mina vänner!

Igår var det dags för jakt igen. Vid 10-tiden började jägarna, fruarna och barnen samlas och en timme senare gav de dig iväg. Lite före två kom de tillbaka och den första vinbuteljen öppnades. Lite över två sjöng de redan. Vi trodde då att detta skulle bli festen, som vi inte sett så mycket av, men vid fyratiden så for de iväg igen och det small på åkrarna.
Vid sextiden kom de tillbaka och radade upp bytet på numera kännspakt maner. Fångsten var ungefär lika stor, om man bortser att man nu hade bytt upp sig från nötskrikor till harar. Alltid något. Vad jag förstod så klarade sig alla jägare även denna gång.
Efter lite eftersnack i trädgården så blev det allt tystare. Vid 10-tiden kommer slottsparet till oss och knackar på. De har med sig några fågelböcker med fransksjungande fågelskivor. Jipii!

Och sen hade de två kassar med fåglar. Men jag behövde ju inte slå upp i böckerna för att veta att det var fyra rapphöns och två fasandamer. Hönsen fick vi för djurmatningen och den ena fasanen skulle vi få på villkor att jag skulle tillreda den andra åt dem.
Hm...! Jag har ju aldrig tillrett varken fasan, eller rapphöna, men man får väl improvisera. Blir nog nånslags fasan i vin a la coq au vin. Men jag brukar skära ut filén och steka den separat a la carte innan matdags. Hoppas frun godkänner det som färdigt. Tiden, som de har ont om, så går ju åt till att plocka, grilla, krydda, bena ur, koka ner fonden. Har redan funderat ut att vi kunde överraska med lite ängschampinjoner och rosmarin från trädgården.
Nu är de i alla fall i kylskåpet och jag har några dagar att fundera vidare på hur jag ska tilllaga dem, och naturligtvis vilket vin de ska koka i och vilket vin vi ska ha. Värre sysselsättning kan man ha.
Det börjar bli trångt på förrättsfronten nu. Vi har hittat franska fjällskivlingar på tre ställen och har nu 18 på gång. Idag skördade jag 600 gram kastanjer och fasanerna har ju vackra levrar... Vi brukar som princip inte ha förrätt på måndagar, men denna vecka blir det nog ett undantag. Fjällskivlingar går inte att frysas... och så lite ost och rester av äppelpajen och så har man snabbt en lite fyrarätters. Idag hade det dessutom kommit 10 mm regn på morgonen så mer svamp är att vänta. Nu på eftermiddagen är det +21 igen.

Inga kommentarer:

Andra sidor