VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



18 okt. 2009

Svår sallad och enkel boeuf bourgignon?



Hej alla mina vänner!

Tänkte det kunde vara dags att tillreda en förrätt och inte bara slänga fram lite räkor eller rostade kastanjer. Även om jag noterade när jag googlade lite på kastanjerecept att de ansåg att rostade kastajner var en ”medelsvår” rätt. Sen fanns det även svåra och lätta. Lätta är väl när man öppnar mikron två gånger då?!
Nå hur som helst så blev det en ny variant av räksallad. Får väl kalla den Räksallad a la Loire.
Började med att rosta 10 kastanjer i ungen och koka 6 vaktelägg. Sen rev jag några salladsblad, lade i några kaprisar, rensade och halverade ca 13 räkor, skalade och hackade kastanjerna och lade till sist de halverade vakteläggen på och toppade med lite hemlagad örtmajonnäs med persilja och fransk dragon (se 1-register över recept i bloggen). Klassas väl som ”svår” mat!
Och gott blev det med ett glas vit Cheverny AOC. Vinet görs på 80% Sauvignon blanc och 20% Chardonnay i närheten av slottet Château de Cheverny.
Huvudrätten var ju enklare i detta skede. Bouef Bourgignon (se 1-register över recept i bloggen) med lite tagliateller med några småbitar smält Munsterost och svartvinbärssylt. Till den hade vi en Vacqueyras 2007. Ett favoritval för tillfället.
Ostbrickan var lätt att tillreda. Och vinet var ju färdigöppnat. En bit valnötsost, Roquefort, Langres, Cantal och en nyhet för oss, nämligen en Coulomniers. Ser ut som en Camenbert och brukar jämföras med Brie de Meaux, kanske eftersom den kommer från grannkommunen. Lite mustigare i doften, inte lika krämig. Mer maskulin, kanske man kunde säga. På special, naturligtvis. 3€ för en rund 350g bit. Vi tar den nog igen.
I bakgrunden skymtar redan en bit av aprikospajen. Den var ju lättlagad, så egentligen tillredde jag inget annat än (den svåra) förrätten och (de enkla) tagliatellerna.


Inga kommentarer:

Andra sidor