VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



8 okt. 2009

Onsdagssallad


Hej alla mina vänner!

Idag grillas, steks, kokas det fasan. Man behöver ju inte sitta bredvid hala tiden, så vad passar bättre än att uppdatera matbloggen?
Var och hanlade i tisdags. På bordet lade jag då en flaska vaniljarom. Hittade inget socker, som jag är van vid hemifrån. Sen syns två paket Racletteost. Två paket. Färdigt skivade för 8/kg. Ett test, som utföll oerhört väl. En rund Munsterost. En burk graisse de canard dvs ankfett planerad till fasanen. Sen den runda burken med nånsalgs kräm med karamelliserade äppel o kanelarom. Testades i pajen och införskaffades en till. Sen hittade vi en special från 40-årsjubilerande affären. Vi har ju skaffat rabattkort och kunde därför köpa en Chateauneuf-du-Pape för 8,95 OM vi ville!
Igår hade vi gäster från höga Nord, dvs ett par som ”rymde” därifrån för några år sen och som vi råkade stöta på i våras. Det lovade ytterligare en varm dag så jag planerade en sallad som huvudrätt. Utan något recept så gjorde jag en sallad på det som inpirerar oss just nu ev de franska råvarorna från olika delar av landet.
Jag kokade 100 gram kastanjer från gården (2 minuter i kokande vatten), skalade dem och hackade dem. Kokade 10 vaktelägg, skalade och halverade dem, och lade dem ovanpå salladen.
Tog ca 300 gram sparris, som jag delade i bitar, utom några som jag sen lade ovanpå salladen.
Skar 100 gram Brie de Meaux i småbitar. Skalade 300 gram räkor. Tog en halv gurka, som jag skalade och hackade. Tog 2 msk kapris och hackade. Hackade 6 champinjoner – tama. Hackade en röd paprika i småbitar. Halverade 70 gram oliver. Finhackade några matskedar persilja från landet.

Sen var det bara att riva en bunt salladsblad och lägga i alla ingredienserna, hälla i några salladsskedar av min härlagade franska dressing och röra om. Salladen fick namnet OT-sallad efter våra gäster. Serverades med ett vitt Maconvin.
Ostbrickorna bestod av en med krämig Reblechon, några skivor Raclette och Fruns special: valnötsosten St-Julien aux noix. Den andra hade blåmögelosten Forme d’Auvergne, Munster från Alcace och St-Maure de Touraine nån mil norrut. Serverades med Vaqcueyras från södra Rhône. Lite tuff övergång kanske, men jag tror att vi ändå uppskattade ett kraftigt vin efter den lätta salladen.
Som dessert blev det en hemsläpad chokladtårta. Inte kan man ju laga en tårta varje vecka?
Tyvärr var de varken svampfreaks eller kastanjefrälsta, så vi tvingas att kämpa själva med dessa. Vi har ju nu helt klart problemet att vi har mer förrätter i form at franska fjällskivlingar och kastanjer än dagar i veckan!

Inga kommentarer:

Andra sidor