VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



23 okt. 2009

Veckans stilleben


Hej alla mina vänner!

Tänkte att det är lättare att dela upp veckan i stilleben och matlagning.
Denna vecka radade jag upp följnande: Chalottenlöken, som de tar 1,30€/kg för. Makrillfileer, som jag faktiskt inte köpt förska förr och kostade 4,50/kg. Fårgrytbitar sälde de för 5,90/kg. För en som gillar att tillreda grytor är ju detta lilla julafton i oktober. Det långa brödet vägde 500 gram och kostade 90 cent. Fin, aromatisk skorpa var bara förnamnet! Croissanterna kostade 1,75 och var 8 stycken. Har nångång lagat dem själv. Det tycker jag att är myckat arbete.
Det lilla salladshuvudet kostade 90 cent. Den lilla kaprisburken kostade 79 cent, men hemma ser man dem knappt om de kostar så lite!
Svartvinbärssylten kostar 1,13. Hemma brukar jag laga sylt efftersom jag anser att jag då får en bättre smak. Så bra som de får på syltarna här, så får jag aldrig hemma.
Så man måste nog hela tiden minnas att den franska maten är billig men faktikst oftast godare än vad vi får hemma.
Musslorna kostade 1,90€/kg. Även det premiär för mig. Nu gäller det all börja slå i receptbokan. Hemma har man ju alltid köp dem på burk...
En ciderflaska vill de ha 1,27 för om man tar dem med grimma. Väljer man att ta med kapsyl så får man dem för 79 cent. Saint Nectaireosten kostade 8 €/kg och Bleu de Causses kostade 7,90/kg. Båda har PDO/AOC märke på sig. Brukar vara goda.
PS Idag var det +17 i skuggan, med små lätta moln på himlen.

Inga kommentarer:

Andra sidor