VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



31 okt. 2009

Château de Montreuil-Bellay och stilleben


Hej alla vänner!

I veckan var vi och besökte Château de Montreuil-Bellay, som ligger i Saumur-distriktet ca 1 timmes körväg NV. Det är ett slott, som påbörjades 1065, även om själva platsen ar bebodd redan under romersk tid. För ovanlighets skull var köket från 1400-talet bevarat.
Där fanns mitt i rummet en stor eldstad med en skorsten rakt upp. Antagligen då man skulle helsteka större djur. På två sidor fanns sen även ”normala” öppna spisat för mindre grillande och en ”modern” brödspis.
På väggarna kunde vi även se de välpolerade gamla formarna.
De hade även en väldigt vacker matsal i närheten, där vi kunde se en vacker gammal dukning.
Staden har ca 4000 innevånare och medan vi väntade på att slottet skulle öppna. Det har ju lunchstängt – naturligtvis, så tänkte vi passa på att fara till en supermarket och köpa lokala Anjouviner. Saumur är alltså en del av det större Anjoudistriktet.
Vi tänkte att de har väl nog några viner ändå. Men oj du milde vad de hade viner i den affären! Inte bara att de hade fem olika Anjouviner, som ju överhuvudtaget inte finns på monopolet hemma, men de hade även i övrigt ett sortiment, som fick även en som sett i en hel del affärer vid det här laget att kippa efter andan. Det var svårt att hålla tassarna från dem, men som tur var så hade vi ont om tid. Men som synes av stillebenet så hittade vi även aprikoswienerbröd; 2 € för fyra stycken. Det börjar jag inte baka dem för! Kalvsteken kostade 6,90/kg och filén 19,90. Tyvärr blev sedan vår helg förändrad, så jag hamnade att sätta dem i frysen! Längst till vänster står två olika Anjouviner. Mjuka och fylliga brukar de vara och då de kostar lite på 2€, så tycker vi att de är väldigt prisvärda.
På slottet hade de ju även en vinkällare och egen vinproduktion. Vi fick ju smaka på dem och beslöt att köpa en mousserande AC Saumur och en röd AC Saumur. Visserligen kostade de över 6€, men det brukar vara så med dierktköpta – att de är lite dyrare. Den mousserande var gjort av Chenin Blanc och ovanligt nog den blå druvan Cabernet Sauvignon. Det röda var huvudsakligen gjort på den normala Cabernet Franc.Men visst ska det bli spännande att på ett slott dricka ett vin, som är gjort på ett annat slott!
Kanske till nyår. Enligt de senaste planerna så far vi inte till Portugal till nyår utan lite senare.
Ja, brödet i bakgrunden en sk baguette (som heter pain) väger 400 g och kostade 61 cent. Inte vill jag baka för det heller!
Blommorna ville de för övrigt ha 1,95 för.

Inga kommentarer:

Andra sidor