VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



16 dec. 2009

Inledande julförberedelser.



Hej alla mina vänner!
Det närmar sig jul. Vi var och tittade lite på vad de har här i affärerna. Nåja, mataffären!
Hittade en väldigt fin lax. Skinnfri och skuren. Så hittade vi även vaktlar. De små i mitten. Fyra stycken för 8€, verkade ju hyggligt.
En liten kaka, till vänster, hittade vi dagen innan. Inte så dum den heller. De små minikanapeerna längst bak skall serveras med gåslevern enligt bilden i alla fall.
Bredvid ligger några fleuretter, tror jag, dvs smördegsminatyrer, som man kan servera med maten.
De nya ostarna var St-Paulin. Den röda. Mjuk och krämig. Har nog sett förr, men inte blivit av att testa. Sedan bakom en gammal goding; Livarot. Doftar rejält! Längt hit Saint Félicien. Det står att den är Crémeux; krämig gissar jag, men det är ju bara förnamnet. Kommer från Dauphine dvs söder om Lyon. Smälter i munnen.
Glömde att lägga med en Chablis, som de ville ha 4,95 för. Måste testas. Tog även nån reserv...
I morgon säljer de Champagne för knappt 9€. Då står vi igen i "kö", dvs det verkar nog mest vara vi, som uppskattar specialpriserna på viner.
Men de har även special på ostron, langustiner, gåslever, kapuner, kalkoner osv, osv.
I morgon far vi och "tittar" lite mer!

Inga kommentarer:

Andra sidor