VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



5 apr. 2010

Ägg och fågel


Hej alla mina vänner!

Till påsk hör ju ägg och kanske även fågel tyckte jag. Nå här är det ju även den tid då man kanske får tag på lokal sparris. Vi såg ju färsk fransk sparris på en marknad i tisdag när vi var på en utflykt. Tyckte det var för tidigt, så jag köpte inget. På torsdagen när vi igen var på utflykt och in på både Super-U oc Intermarche, så såg jag bara smala stackare från Peru. Inget för oss, och började redan förbereda mig för en sparrislös påsk. I byn hade de ju marknad i torsdags när vi var borta och i grannbyn har de normalt marknad på söndag, men vågade inte chansa på att de skulle ha den på påsksöndagen. Men så såg jag att de har en amrknad en mil söderut på lördagar, så jag och hunden for på en liten utflykt. Vi skulle ju ändå och hämta brödet :)
När jag kom fram i duggregnet, så visade det sig att det stor en gumma under ett parasoll och sålde sparrisar. Jordiga och rätt smala, men ändå. Jag gick ändå en rudna till de andra 5-6 stånden, men även om de sålde massor med grönsaker så hade ingen sparris, så jag gic tillbaks till gumman och köpte ett halvt kilo. Om jag uppfatatde saken rätt så bodde hon åt Chatelleraulthållet och odlade dem själv. Hade kanske plockat dem på morgonen. Men hem kunde hunden och jag fara med väluträttat ärende.
Så gällde det bara att tvätta och skala dem och koka dem. Brukar tycka att det passar bra med några vaktelägg. Tillredde en liten portion saffranhollandaise och så var förrätten klar. En slatt Chablis passar alltid!
Saffran är föresten inte alls en julkrydda i Frankrike utan ätes åter om. Den färska kommer kring jultiden och det är kanske därför vi i Norden har dem som julkrydda. Det är ju lite som att äta ägg vid påsk, då hönorna började värpa.


Till huvudrätt blev det rödgultrumpetsvampfylld vaktel med Pommes Dauphine och rödvinbärsgelé. Dauphine är franska. Det är en område sydost om Lyon och kronprisen av Frankrike blev normalt hertig av Dauphine och kallades normalt bara Dauphine. Så pärona kan kanske kallas kronprinspotatis i motsats då till Pommes Duchesse, som ju är hertiginnans potatis.
Till detta tycker vi numera att de lokala Loirevinerna passar och jag hade därför plockat upp en Saumur Champihny, ett mjukt vin på Cabernet Franc-druvan.

Franska ostar har vi ännu gott om och påsktårtan räckte ännu.

Inga kommentarer:

Andra sidor