VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



12 apr. 2010

Utemat, som omväxling



Hej alla mina vänner!

Ja vi går ju inte så ofta på restaurang, och inte nu heller :) Men det var så varmt att vi kunde sitta ute hela måltiden - nästan.

Till förrätt ett salladsblad med en skiva med foie gras, täckt med en saffranmajonnäs. Hade gömt några kaprisar för Fruns skull. Till detta ett glas av det lokalaste mousserande vi har från Domaine de Ris, som ligger en dryg mil söderut. Vi besökte ju ett slott i närheten på fredagen och jag hade tänkt ha det så, men det passade inte in i menyn. Gjort på Chardonnay faktiskt. Tja, ni börjar väl vara trötta på saffranhollandaisen, men burken börjar ta slut. Sparar kanske lite till Valborgsveckan. :)


Till huvudrätt blev det en skiva nötinnerfile, med eksoppstuvning (svamparna har vi ju plockat själva) duchessepotatis och lite björnbärsgelé. Till detta ett glas Graves 2003, som jag plockat från det innersta av vinkällaren. Har föresten upptäckt att vi har en fladdermusfamilj där, som huserar fyra meter över golvet. Men har tänkt att vi ska kunna samsas. De flyger på natten - jag hämtar viner på dagen :)



Sen blev det en liten ostbricka med fikonsylt. Denna gång med Fourme d'Ambert, en Tommeost (som jag inte fick namnet på, men som var mustig) och en Gruyèr Grande Réserve. Fransk OCH mycket aromatisk. En ny kompis :)

Så småningom gick vi in och då tillredde jag crêpes med lite glass och colasås. Nästa gång kanske vi även klarar efterrätten inne. Vi kunde ju börja tidigare, men vi har ju en kompromiss av franska och nordiska tider, så vi börjar normalt vid 18-tiden och håller på , tja 2-3 timmar...

Inga kommentarer:

Andra sidor