VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



3 apr. 2010

Lite mer från de trognas påsk.


Hej alla mina vänner!

Igår höll vi oss mer inom landet så att säga. Inledde med lite sniglar och lokalt bröd. Sköljdes ner med en slatt Graves-vin. Börjar höra till våra favoriter. Brukar ha Macon eller andra Bourgogner till sniglar a la bourgogninne, men att göra tvärtom dvs att matcha dem mot ett Bordeauxvin gick riktigt bra. Det klarar kryddningen bättre.

Som huvudrätt blev det får, som sig bör. Hade bara två skivor av steken i frysen, så jag bestämde mig för att göra en snabbgryta genom att skära skivorna i mindra bitar. Steka dem och krydda med 1/4 hackad morot och 1/4 gul lök, provencalska kryddor, rosmarin från trädgården, två vitlöksklyftor, lite tomatsås och en skvätt rödvin. Sen fick det puttra till morötterana kändes mjuka och aromen fick sprida sig. Valde att slänga några frusna Pommes Dauphin i den färdigt varma ugnen.
Till detta öppnade vi den omtalade Lalande-de-Pomerolen, som vi köpt för 3.50. Vi gräto icke då vi avnjöto vinet.

Ostbrickan var även den helfransk. Lite Roquefort, Chaource, Munster och nyheten Bethmale. En finpipig dvs "nordisk" ost från Pyrenneerna. Passade bra ihop och till vinet. Äter man en kyckling, så får man absolut inte påfyllning i vinglaset.
Sen blev det att äta upp resten av de spanska jordgubbarna, men de har ju nu vistats rätt länge i Frankrike och får väl nästan räknas som franska :)

Andra sidor