VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



12 apr. 2010

Alltmarknad! Med Chichi och mortel.


Hej alla mina vänner!



På sändagen var vi till Azay le Ferron. De skulle dels ha en loppmarknad, sån som de kallar "tömma vinden". Sen hade de dessutom en Foire de Tout, vilket betyder Marknad med allt!

Och nog hade de allt. Samma dam, som sålde Euroslantar från hela EU-omrpdet sålde även en underbar valnötsolja, som vi valde. Man kunde hitta gamla hästpiskor, underkläder, glas, porslin och en sk. myckenhet diverse. Men frågan var förstås vad som var diverse och vad som var normalt!

Hur som helst så hittade vi några lämpliga champagmeglas, likörglas, och min stolthet en mortel, som åtminstone såg ut att vara av marmor. Men ok, för en euro, så kan man ju misstänka att det var nåt annat. Men den är redan testad och mycket godkänd. Har ju nämligen märkt att de har många "pepparblandningar" här. Det är helt enkelt kryddburkar med kvarn. Men då kan man ju inte bestämma blandningen själv och jag har tänkt experimentera lite själv. Köper man kruddblandningen så kostar den 15 cent mindre dvs kvarnen kostar 15 cent.

Nå, vi köpte häromsistens fyra mekaniska kvarnar. Två av dem gav överhuvudtaget inte ut ett korn av krydda/ salt :(. Två fungerade hyggligt. Men de kostade ju tiofalt mot den kvarn som följde med kryddburken - och var bättre!! Nån annan som märkt detsamma.

Nå, jag tänkte att en hederlig mortel kunde ju vara lösningen, men morteln hemifrån blir för tung att släpa ner, så jag sökte efter några på markanden och hittade en i trä och sen "marmormorteln". Den fungerar utomordenligt, så nu blir det nog mer egna blandningar, som jag sen sätter i små burkar eller bara mal för en gång.


Vi har nog inte sett en så stor marknad förr. Fanns säkert 100 utställare. Så småningom blev vi trötta och hittade ett sött mellanmål De hette Chichi. Nåt de fiterade och rullade i socker. En portion rcäkte väl för två personer. Kan gott testas igen nångång.
PS Hittade recept och tydligare bilder på internet.

Inga kommentarer:

Andra sidor