VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



2 apr. 2010

De otrognas påsk.

Hej alla mina vänner!


Påsken inleddes med en sallad med parmaskinka. Den kommer från Italien, som alla vet. Till det hade jag kokt några vaktelägg, skurit lite av Chaource-osten, hackat några kaprisar och lagat en saffranshollandaise. Till detta hade jag omsorgsfullt valt en mousserande från Château Montreuil-Bellay, som vi besökte i oktober. På dagen hade vi nämligen besökt det lite liknande Château de Montrésor och ja, vi sitter ju fortfarande i en slottsflygel. Det var bara en enkel AC Saumur, men minnena haglade ju ändå över oss.

Till huvudrätt blev det räkor från Brasilien. Storlek 40/60 = jättestora!
Ostbrickan bestod av fyra franska ostar, men jordgubbarna kom från Spanien.

Som vanligt var det Frun som stod för marineringen. Denna gång med portvin, vaniljarom och lite extra socker. Hur mycket vet bara kocken själv.
Hon hade hört i supermarketen att en dam hade velat ha jordgubbarna, medan mannen å det kraftigaste motsatte sig att äta de spanska jordgubbarna. Vi hade dock inga betänkligheter att avstå från 500 gr jordgubbar a 0,99 € eller de brasilianska räkorna för 5,50/kg. Med vårt kundkort kunde vi dessutom få 40% rabatt på den italienska skinkan. Rabatten gäller bara torsdag denna vecka. Liksom rabatten, som gjorde att vi kunde köpa några Lalande de Pomerol för 3,50 :)

Inga kommentarer:

Andra sidor