VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



4 apr. 2010

Påskafton



Hej alla mina vänner!

Eftersom det blev kött, för ovanlighetens skull på fredag, så måste det bli fisk på lördag. Hade valt gösfilé och tyckte att det kunde passa med en liten svampstuvning och broccoli och en liten sked rödvinbärsgelé.
Allstå måste förrätten vara lite köttaktig. Min standard omelett-foie gras-saffrangelé blev det naturliga valet.
Till foie grasen drack vi ett glas sött vin, med det omöjliga namnet...
Till fisken hade jag plockat fram en Chablis från källaren. De hade special på Auchan häromveckan. Köp tre - få tre gratis, så den hade kostat ca 4,50...
Så fick vi byta vin till ostbrickan - fem franska ostar. Ni kan nästan lista ut vilka :) Nu var det dags för ett glas rött fraån Bordeaux dvs Graves. Enligt lappen hade vi köpt den för 2,45. Kollade min varna trogen vad det skulle kosta hemma. Ca 8 ggr. Undra på att vi inte dricker Gravesviner hemma. Men det är inte några fel på dem :)
Så blev det dags för en liten bit påsktårta. Såg att de även hade dem som bakelser i boulangeriet. Då ser de ut som små fågelbon.
PS Foto fanns före påsk.

Nedan frukostbordet på påskmorgon med hönsägg, vaktelägg, gula joggisar, gult te, gula ljus, gul gelé och chokladägg, som blivit till mat. Obs tavlan med vaktlar och rapphöns i bakgrunden.

Inga kommentarer:

Andra sidor