VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



12 apr. 2011

En fransysk visit i Dublin


Hej alla mina vänner!

Vi tog en helgtur till Dublin med Ryanair. Ja faktiskt då till deras hemstad :) Folk klagar på dessa budgetflyg, men nog är det fantastiskt att flyga nästan tvärsöver Europa till en spottstyver. Det kostar ju nästan lika mycket att ta bussen till centrum som att ta flyget till flygplatsen.
Redan första kvällen kunde vi se att pubarna inte helt överraskande var väldigt populära. Man fick intrycket att gästerna inte hade hunnit hem ännu efter arbetsdagens slut.
På lördagen råkade vi gå förbi en jättestor pub, med många rum - inklusive två under bar himmel. Eftersom det var mitt på dagen, så var den rätt fräsch så vi bestämde oss även för att äta en bit. Redan kvällen innan hade jag hunnit bli förtjust i det mycket möra och fina irländska köttet så jag valde att ta en tallrik med olika kalla skivor, tillsammans med två såser och nästan lite överraskande sallad och lite bröd. De kallade brödet hemlagat, men OM det var det så var det nog ett dåligt hemlagat bröd.
I uterummet intill började stämningen bli bättre och bättre varefter de olika ölstopen bars in. Klockan var 12 på dagen och man undrade hur dessa skulle se ut klockan 12 på kvällen. Man har ju hört uttrycker Sober like an Irish...
De hade drygt 300 sorters whiskey i sitt sortiment. De blev alla otestade eftersom jag inte gillar whiskey.
När vi var färdiga med katedral och museibesök så vek vi in på ytterligare en pub. Även om jag inte längre nyttjar öl så ofta, så kan man ju inte låta bli att testa något lokalt i alla fall. Så jag tog en O'Hara, som påminde mycket om den klassiska Guinessen. I mitt tycke smakde den bättre elelr ska vi säga mindre dåligt.
Lärde mig dessutom att Guiness inte klassas som irländskt. Det tillverkas visserligen i Dublin, men det har engelska ägare. Det är väl som Absolut, vars reklam man kunde se här och där. Det är väl franskt nuförtiden, om de inte har sålt det vidare...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Vilken trevlig blogg du har. Älskar allt som har med det franska köket att göra. Gärna så okomplicerat som möjligt men med fina råvaror. Läste ditt meddelande på FB och om du gillar att laga mat och har sökt "halv åtta" kanske du ska söka till Sveriges Mästerkock andra säsongen, jag är inte helt hundra men det ryktas att det blir en säsong till. Meddela gärna när "halv åtta" sänds, det vore jätte kul att se det. Mvh Adam Frimodig

Anonym sa...

Tackar!
Jo i franska köket är det mer råvarorna som kommer fram. De har väldigt lite typ peppar. Nog i recepten, men INTE så att det känns. För att inte tala om chili, som man ju numera ska ha i efterrätter!!!
Men det är väl för att man har vin till maten. Öl & snaps som matdryck ger helt andra smakpreferenser. Man äter ex sällan stekt fisk till öl :)

Andra sidor