VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



28 apr. 2011

Köket på Château de Montpoupon


Hej alla mina vänner!

Häromdagen besökte vi slottet Château de Montpoupon och gick naturligtvis nåde via köket och matsalen. Tänkte därför dela med mig av några bilder.
På den första ser man slottet på håll från deras picnicplats, där vi avslutade vårt besökt. I en ekdunge i närheten hade de byggt sex bordsgrupper med utsikt över slottet på andra sidan åkern.
I duvslaget kunde jag läsa att de hade 700 duvbon dvs tillstånd för det. Man hade rätt till ett duvbo / 0,75 ha, alltså hade de i tiden ca 500 hektar åker.
En hel del skog har de även eftersom de har ca 100 hundar för jakt fortfarande. I jaktmuseet kunde man se otaliga horn efter främst hjortar, samt en mängd uppstoppade djur. Inte så svårt att förstå vad de åt mellan varven i all fall.
Köket var väldigt fint och de hade även modeller av både råvaror och maträtter, som såg väldigt naturtrogna ut.
Matsalen var vacker med en fin gobeläng på väggen . Det enda som störde var att vissa av ljusen stod snett i deras vackra kandelabrar. Men allt kan inte vara perfekt.
Ytterligare bilder och lite info finns i min reseblogg.

Inga kommentarer:

Andra sidor