VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



23 apr. 2011

Pilgrimsmusslor till påsk


Hej alla mina vänner!

Tänkte inleda med ett stilleben för att visa hur säsongen ser ut just nu. Jordgubbarna sålder som 2kg för 5,50. Sparrisen var 2,50/halvkilot. Chablisen ville de ha 5,50 för. Färska trumpetsvampar hittade jag för 29€/kg. Pilgrimsmusslorna låg på 29€/kg. Man blir inspirerad i alla fall.
Till förrätt blev det en enkel smördegsinbakning där jag gömde lite paté, som jag lindat en skiva torkad skinka och några kaprisar. Några kokta vakteläggshalvor fick illustrera påsken.
Till huvudrätt blev det sparris med stekta pilgrimsmusslor och en buerre blanc sås dvs en smörsås. Kokar 2 delar vin + 1 del vinäger och en chalottenlök. Reducerar och vispar i lite smör. Man kan tillsätta en lite persilja i detta fall.
Till dessa rätter hade vi Chablisen. Vi var nöjda med att vi inte bara hade tagit en...
Ostbrickan blev lite speciell. Vi hade råkat köra förbi en bymarknad där en dam sålde ostar. Getostar. Den lokala St-Maure de Touraine och en kopia på grannen Chabichou och en annan, som heter Fleurie eftersom den har formen av en blomma. Skulle sen fylla ut brickan, men vi hade bara Maroilles och Selles-sur-Cher, som ju även det är en getost. Nå, nu vet vi att de smakat rätt så lika i alla fall!!!
Jorggubbarna marinerades som vanligt i svartvinbärslikör. (Se förra inlägget)

Inga kommentarer:

Andra sidor