VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



27 apr. 2011

Påskamat med gråtande pärlhöna


Hej alla mina vänner!

Eftersom påsken är lång, så kan det vara på sin plats med två inlägg. Köper man hem smördeg, så tillreder man naturligtvis smördegsbakelser fler dagar, men de ser ju ganska likadana ut. Även med kallrökt norsk lax och lite färsk sparris utanför. Gott och enkelt. Och det känns så lyxigt att sitta och äta det.
Sen försökte jag mig på att tillreda enligt recept. Inte så vanligt, som ni kanske märkt. Bortsett från att jag ibland söker fram egna gamla experiment. Hur som helst skulle det bli gråtande fågel närmare bestämt gråtande pärlhöna. Principen är enkel. (Se korrekt recept) Man tar en fågel, i detta fall en pärlhöna och gnider in den med salt och sticker in lite rosmarin. Nu råkade jag ju ha lite extra äggula från förrätten, så jag penslade den även med det.
Så tar man (eller tog lite tidigare) och smörslungade ca 500 gram champinjoner, och tärnade sex potatisar och öppnad en burk med kastanjer och lade dem i en ugnsform med lite salt och 1/2 l grönsaksbuljong. Eftersom jag inte hade buljong hemma så kokade jag en finstrimlad morot och en finhackad schalottenlök i 1/2 l vatten. In i 200 grader ca en timme.
Den så kallade gratängen blev nog för stor för oss dvs med förrätt, ost och efterrätt så var den lämplig för sex portioner.
Tyvärr saltade jag lite för lite. Och strödde lite för lite av den milda pepparblandningen. Jag brukar nämligen sällan smaka av maten. Ibland straffar det sig. Dagen efter gick det bättre då jag värmde upp gratängen och lade benen ovanpå som uppvärmning. Läste efteråt att man även första dagen kunde skära loss filéerna och benen och låta det få en sista grillning innan servering.
Vi avnjöt det hela med ett glas Fleurie från Beajolais.
Ostbrickan bestod mest av ostar från påskmässan i Loches; Chalancay, Tomme de Jura, Brie de Melun, St-Marcellin och Laqueuille, om jag nu lyckats stava allt rätt, samt den mycket lokala Sainte-Maure de Touraine. Mer om dem på ostbloggen. (Se länk)
Den sista helgdagen plockade jag fram en bit vildsvinsinnerfilé, som jag sen serverade med en stuvning på de färska trumpetsvamparna och det jag kallar potatisplätt. Riven potatis, ett ägg, lite riven ost och mald kummin&anis. Enkelt och gott. Få ingredienser.
Till efterrätt valde jag att från lokalboulangeriet köpa hem några Presignoiser, dvs chokladbakelser. De är ju lättframplockade!

Inga kommentarer:

Andra sidor