VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



19 apr. 2011

Lite mer från Dublin


Hej alla mina vänner!

Lite mer tänkte jag dela med mig av mina första erfarenheter från Dublin, när det gäller mat. Första kvällen hamnade vi in på nåt som hade en pub - naturligtvis - på första plan, men en matrestaurang på andra plan. Populär verkade den vara eftersom vi hamnade att vänta i puben innan vi fick ett bord. Det var ju inte så överraskande att alla satt och läppjade på en stor öl.
På "dags"puben - dvs öppen nästan hela dygnet - hade de över 300 sorters irländsk whiskey, men jag såg aldrig nån dricka whiskey. det var öl, öl, öl och öl, som gällde.
När vi hade bestämt oss för kyckling resp lokalt traditionellt nötkött, så var ju nästa vinvalet. "Har ni nån vinlista", försökte jag. Nä, kom svaret. Vi har två röda viner. och så fick vi välja druva. Flaskstorleken var 18,7 cl dvs såna där man får på flyget, ni vet. Priset dyrare än i Norden och kvaliten... Lägger nog betydligt bättre viner i grytorna just nu.

Men köttet var oerhört mört. Kanske det bästa jag någonsin fått. Hade förväntat mig ett varmt kött, men det var kallt. Potatismoset bad jag däremot INTE om att få receptet till. Grunden är vill som mitt mos, men så brukar jag tillsätta smör, äggula och salt. Och ja, om man inte gör det, så smakar det som irländskt potatismos!
Men köttet har de all orsak att vara stolta över. På hamburgerbarerna kunde man se skyltar där de naturligtvis garanterade att de enbart hade irländsk kött. Har nog reviderat min uppfattning om deras kött. Må vara att de producerar mycket och att det därför uppfattas som skräpkött, men jag läste även att de träd - som de nu har kvar - växer tre gånger snabbare än i Norden tack vare klimatet. Mycket regn och milda vintrar och somrar! Antagligen perfekt även för nötkött. I södra Europa är det för varmt på somrarna och i Norden hamnar de att vara inomhus största delen av året.
I Dublin fanns det förutom en massa pubar även restauranger av många olika slag. Även en fransk restaurang, som de kallade Café de Seine. Men det var definitivt INGET café där man enbart får kaffe (och tobak) utan ett mat-vin&musikhål. Tyvärr så populärt att vi inte hittade en sittplats åt oss. Vi slank istället in hos grannen Milano :)Modernt, mycket stökigt, dyra viner - men på hel flaska. Inget inspirerande. Men så är vi ju inte några italienfans ;)
För den som vill veta lite mer om vad de kan bjuda på i Dublin så bifogar jag nedan en meny från en restaurang jag passerade. Bilden är som vanligt klickbar och blir då även läsbar.

Inga kommentarer:

Andra sidor