VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



3 apr. 2011

Kalvgryta med toppmurklor


Hej alla mina vänner!

Det gäller att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt så hittar man en hel del smått och gott i Frankrike- I veckan gick vi genom en vanlig veckomarknad och Frun råkade få syn på en försäljare, som sålde toppmurklor. Det har vi inte råkat på tidigare, så då var det bara att slå till!
Men innan de skulle tillredas så blev det både fredag och varmt! Så på fredagskvällen kunde vi sitta ute på grusmattan och avnjuta stekt torskfilé med rödgultrumpetsvampsstuvning. Puh! Lättare att tillreda än att skriva. Till detta provade vi ett glas Côte de Chalonnaise dvs en Chardonnay från Bourgogne. Riktigt prisvärt och fint vin.
Nå på lördagen så inledde vi med en liten grekisk sallad. Mitt klassiska recept hittar du HÄR. Den som tittar noggrant ser att jag denna gång hoppat över rödlöken. Som ni även ser så har vi nu flyttat till gräsmattan och har slottet i bakgrunden. Det är sommar, som vi säger. Och visst det var +27 i skuggan på dagen. Till salladen tog vi ett glas vit lokal Touraine. Och för den som inte tror när jag säger ett glas, så kan jag denna gång påpeka att det nu var andra gången vi nallade av denna flaska. Den har varit pumpad mellan varven och var ändå fräsch som nyöppnad. Efter salladen pumpades den på nytt!
Så kom då den efterlängtade huvudrätten, som blev kalvgryta med toppmurklor. Kalvkött är ju en annan delikatess, som vi måste passa på att avnjuta i Frankrike, eftersom vi inte får tag på den sen när den riktiga sommaren kommer. Fråga mig inte varför man inte får tag på kalvkött uppe i Norden.
Jag hade köpt ca 700 gr kalvlägg och började med att koka en buljong på märgbenen, ett glas Crémant d'Alsace, en morot och en halv gul lök. Silade och kokade ner. Hällde i en kaffemugg och dagen efter hade allt stelnat. Otroligt vad gelatin det finns i märgen.
Så skar jag det absolut senfria köttet i småbitar och smörstekte dem. Slog över buljongen, saltade lätt och lät det koka en dryg timme och lade till två teskedsuddar kryddpeppar
Under tiden smörslungade jag toppmurklorna och slog sen lite av buljongen och två msk créme fraîse över och rörde runt. Hällde det så småningom på köttet. Så jag tillredde köttet enligt klassisk slottsteksvarianten och lade till lite murklor.
Jag hade sedan valt ett rätt så lokalt vin en Saumur-Champigny 2008. Ett vin, som ju görs på den lätta Cabernet Franc-druvan.
Potatistillbehöret blev en plätt, gjord på tre små potatisar, ett ägg, lite mortlad kummin och lite salt. Som pricken på i:et satte jag en klick björnbärsgelé. Kanske ni kan ana er till de mycket milda smakerna. De enda "kryddorna" var alltså salt och lite kummin i potatisen och aningen kryddpeppar med kalvköttet och murklorna?
Så småningom var det dags för ostbrickan. I kylen hittade jag en Roquefort, Normanville, Chabochou de Poitou, Fruns fynd från gourmetmässan och Chaurse. Mer beskrivning på min ostblogg.
Som efterrät blev det nystekt crêpes med två klickar pistagenötsglass, vilket ingen fotograferade denna gång!

Inga kommentarer:

Andra sidor