VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



20 apr. 2011

Stilleben från helgen


Hej alla mina vänner!

Det börjar närma sig avfärd eller uppfärd. Det innebär att vi pga ekorrens flitiga arbete inte kan ha fisk till fredag utan hamnar att tömma frysen på diverse. Som nu i fredags när vi då valde att ta några vaktlar. Jag brukar göra så att jag tillreder en svampstuvning, som jag pillar in i skrovet, som jag steker i ankfett och som sen får vila i ljummen ugn medan vi äter förrätten. Sen blir det lite svampstuvning över och det får komma på tallriken. Denna gång serverades den med smörslungad potatis med lite finmalen kummin. Till detta hade vi ett glas Saumur-Chauvigny, ett lokalt vin här från Loire och som ju främst görs på cabernet franc. Ett mycket mjukt vin, som enligt experterna ska passa till fågel.
På lördagen blev det vildsvinsgryta, gjord enligt principerna för en burgundisk gryta. Till den hade jag gjort en potatisgratäng där jag utöver kummin hade lagt till lite kryddpeppar och nån fransk ost. Mustigt och bra. Från vinkällaren hade jag plockat en Crozes-Hermitage.
Ostbrickan var jag väldigt nöjd med. Lite nytt och lite klassiker. Laguiole och Charmes stod för det nya medan Roquefort, Selles-sur-Cher, Munster och Maroilles stod för "kontinuiteten". Mer om ostarna i ostbloggen.
Och efterrätten är ju enkel när jordgubbarna kostar 1,19/500 gram! Svartvinbärsmarinerade jordgubbar med creme Chantilly. Man tar hälften (250g) av dem ! och fjärdedelar dem och häller över en tsk brunt socker och ett litet glas svartvinbärslikör. Rör om en gång i halvtimmen och när det är dags för efterrätt så vispas grädde med socker och lite vaniljaromer. Överblivet spad hälls i botten på varsitt litet glas och fylles på med mer svartvinbärslikör. Detta enkla och utsökta recept kom jag på när vår normala likör saknades i hyllan. Kunde inte tro att jordbubbar och svartvinbär skulle passa så oerhört bra ihop.

Inga kommentarer:

Andra sidor