VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



8 mars 2009

Att handla mat är också upplevelser.



Hej alla mina vänner!

En annan sak, som är intressant under en vistelse i Frankrike utöver restaurangbesök, pic-nicar och att tillreda maten är naturligtvis att gå och handla.
Med lite köksfranska i bagaget så är det ännu enklare eftersom de ju alltid har tydliga skyltar på sina varor i kött, fisk, bakelsedisken osv.
Det mest grundläggande är naturligtvis boulangerierna, där man köpet sitt dagliga, vita, bröd. Alltifrån baguetter till ännu större och längre vita bröd. De finns i nästan alla små byar, även i Sanny. Vi råkar t.o.m. ha en sån tur att det är trappan bredvid!
Sedan har de i alal något större byar typ 1.000 pers även ett patisseri, där man kan köpa bakelser. Faktum är att jag ännu inte tillrett någon efterrätt i Frankrike, uatn vi har "hankat" oss på bakelser. Kanske Marie-Antoinette ändå sade: Om de inte har bröd, så kan de väl äta bakelser!


Nästa specialare är charkuteriet, där man ju får både kött och färdiga förrätter eller dagsbitar typ quichar. Där finns många frestande rätter.
Fisken köper vi normalt på stormarknader. Var en gång in i en specialaffär, men odören var en sådan att vi genast gick ut igen.
Ostdiskarna ser "lite" annorlunda ut än hemma. Minns ännu första gången jag var in i en riktig matmarknad med ostdisk. Det var i Chablis, en stad med ca 1.500 innevånare. Hittade ju en ostdisk, som jag trodde var det enda de hade eftersom den var så stor. Senare hittade jag även en normal kyldisk med ost. Fotograferade allt på typ 6 bilder och räknade hemma att de hade ca 750 olika ostar! Så utan problem kunde varje familj i Chablis ha en "egen" ost till kvällsbiten!




Inga kommentarer:

Andra sidor