VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



16 mars 2009

Lordagen pa Sanny




14.03
Hej alla mina vänner!

Idag kom vi fram till målet för resan, den by som vi kallar Sanny. Solen sken och vi kunde se +20 på mätaren som mest då vi passerade Macon.
Eftersom hyresvärdinnan ville att vi skulle komma lite tidigare så valde jag att fara och handla till en supermarket här istället för i Alsace, vilket var meningen.
Middagen blev som vanligt här i Frankrike en enkel historia.
Till förrätt blev det stora räkor (crevettes), baguette från boulangeriet 40 meter från vår dörr, och lite créme fraîse, tillsammans med aperitiven, som dagen till ära var en Cremant d’Alsace (köpt i här i Bourgogne). Sedan värmde jag upp en hemlagad (medsläpad) bouf bourgignonne och lite tagliateller från Alsace. De innehåller 7 äggulor per kg och smakar nog lite bättre än de man normalt få hemma. Vinvalet var enkelt. Jag hade ju köpt hem en Chateauneuf-du-Pape, som ju är lite billigare här än hemma...
Till ostbrickan så hade jag inhandlat en Brie de Meau, en blåmögelost, som hette Mont Salva?, och som skam att säga verkade komma från Italien. Sedan hade jag hittat en lokal rund ost, som jag trodde skulle vara krämig, men som var rätt hård, men kraftig i smaken. De hade många alternativ och dessa ska nog undersökas bättre. Även så jag vet vad det heter!
Efterrätt tillagade jag inte heller denna gång utan det blev att ta två bakelser, som vi faktiskt hade köpt på morgonen i Ribeauvillé.
En lyckad första afton.
Fotot (som saknar rödvinet) togs ca 3 timmar efter att hyresvärdinnan lämnat stället. Affären ligger 2 mil bort.

PS På söndagen jag sitta ute i solskenet i en solstol efter att vi varit ute på en söndagspromenad (med bil naturligtvis) och innan vi kunde sitta ute och äta vår söndagsmiddag i solskenet.
Halva broschyren över den lilla byn består av info om fyra promenadvägar man kan ta. Vad sägs om 6 km med höjdskillnad på 190 meter eller 24 km med höjdskillnad på 482 meter. Den vägen går runt toppen på ett berg, som ligger på 1009 meters höjd. Det tycker jag låter som en rejäl joggingtur i alla fall.

Inga kommentarer:

Andra sidor