VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



10 mars 2009

En drömresa?


Hej alla mina vänner!

Vi har planerat vår resa så lång tid, så att vi även hunnit fundera på vad vi kan göra när vi är framme. Vi kommer alltså att bo i en by, som vi för enkelhetens skull kallar Sanny. Den ligger i utkanten av vindistriktet Beaujolais lite utanför ”kött”-distriktet Charolais. Nå i Frankrike så hittar man nog deras delikatesser i hela landet, men det känns ju trevligare att konsumera dem lokalt.
Vi bor ca 6 mil från det, som jag kallar Europas Mathuvudstad. Vi kommer inte att äta på Paul Bocuses restaurang, eftersom lunchen ligger kring 130 Euro... men något av hans brasserier kommer redan det att vara en intressant upplevelse..

Lite norr om Lyon finns en stad, som heter Bourg-en-Bresse och som är känd för världens bästa (?) kycklingar. De har även ett gammalt torg och att köpa en kyckling där vore väl inte helt fel.
Mellan de två städerna finns en av Europas största fågelparker med över 400 olika arter. Det är fler än som normalt ses i Sverige årligen. En liten pic-nic där kanske inte sitter helt felFör att kunna göra det på ett trevligt sätt så hamnar man att besöka ett boulangeri, för att köpa en baguette. Som tur är så bor vi granne med ett! Så går man till ett patisseri och köper några bakelser. Och kan titta på många andra. Så vandrar man vidare till ett charkuteri för att hitta en liten paté / quiche av något slag. I de flesta livsmedelaffärer finns sedan fler ostar och fler viner än vad man hinner njuta av under ett år. Men redan att besöka dessa affärer är en upplevelse i sig, även om man inte kan köpa hela affären!
Man kan nog även uppleva en ”picnic” hemma, men då tillreder jag även en kött/fiskrätt. Eller så serverar jag ostron/räkor!

Men människan lever inte av bröd allena, och i Beaujojais så finns även många vackra kyrkor och gamla intressanta städer. En av dem är Cluny, som numera delvis ligger i ruiner. I tiderna Europas största klosterområde. Där kanske vi kan se någon staty eller någon relik av någon av Arns ”vänner”.
Andra ideer inför resan ha rjag skrivit om på min reseblogg.
Vi kommer att åka ner med bil för att sedan bo på ett ställer under hela resan, men förr åkte vi ofta med flyg för att sedan ta en hyrbil. Att ha bil är nästan ett måste i dessa trakter, som man nu inte bor i Lyon. Lättast kan det vara att hitta ett flyg till Geneve.
Ett bolag, som kan hjälpa Dig att hitta ett billigt och lämpligt alternativ är Travelpartner, som även vi använt oss av ibland. Kanske vi ses i Beaujolais en vacker dag?

Inga kommentarer:

Andra sidor