VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



29 mars 2009

Hos Bocuse i Lyon






24.3 Hej alla mina vänner!

Så var det dags att testa Paul Bocuses restaurang. Eller nåja, egentligen ett av hans fyra brasserier. Han har en restaurang utanför Lyon, men lunchmenyerna låg visst kring 180 Euro, och så mycket hade vi inte budgeterat för EN utelunch! Alltså fick vi välja mellan brasserierna. För enkelhetens skull har de namn efter de fyra väderstrecken. Vi valde den som heter Le Nord, och som ligger på halvön, som bildas mellan floderna Sâone (som går norrut mot Macon och Dijon) och Rhône (som går österut mot Geneve, men som floden även kallas söder om Lyon).
Exakt 12.00 står vi utanför och tar några foton innan vi går in och möts av hovmästaren och två servitörer. Eftersom vi inte har bokat bord, så hamnar vi på den glasade uteterrassen. Där sitter en ensam äldre man i ett hörn. Vi får ett bord vid innerväggen och får in menyn. Det finns många alternativ förutom dagens menu, som vi väljer. Tre rätter för 22.60. Enligt internet skulle priset vara 23.60, så detta är vårt första tecken på den annalkande deflationen.
Vi har två alternativ till förrätt och huvudrätt och sju ost/efterrättsalternativ. Medan vi väntar på maten får vi lite tilltugg och husets bröd – gott även det.
I bordet bredvid kommer två shoppande damer, som beställer in ett glas kir och ett glas champagne. Sedan dricker de kranvatten till fiske, innan de går vidare på sin shoppingtur.
Vi har valt ett glas av Georges Dubeafes Beaujolais och en stor flaska Evian.
Folk börjar gå allt snabbare förbi på gatan och vi ser att det har börjat regna. Vi har som tur två paraplyer. Men hmpf de är i bilen i parkeringshuset!
En äldre gentleman kommer in och skakar tass med hovmästarn och går till bordet med de andra äldre gentlemannen. Nog två pensionärer, som tar en lunch hos Bocuse.
Så kommer servitören kommer in med en stor bricka, som han sätter på ett hopfällbart bord innan han sätter tallrikarna på vårt bord. Frun har valt en en terrine och får en lite sallad bredvid. Jag får en korv, som visar sig vara inbakt i ett bröd, en brioche. En god korv och ett underbart bröd.

Det börjar komma in fler gäster. En hårt mejkad dam med sina troliga söner i övre tonåren sätter sig och väljer Coca-Cola och får så småninginom in en huvudrätt, som inte var från menyn. De äter så raskt att de är klara långt innan oss. Hon har solglasögonen välplacerat ovanför den käcka frisyren. Tydligen samma look oberoende om solen skiner eller ej!
Så får vi vår huvudrätt, grillad kyckling från Montrevel med grillad potatis. Orten ligger ca 6 mil NO om Lyon och ca 3 mil NO om Bourg-en-Bresse (kycklingstaden). Potatisen är kryddad med timjan och potatis och kycklingen väldigt mild, men mörk i köttet. Några brödbitar går åt för att få upp den goda såsen!
Servitörerna kommer in med sina brickor och bord och går ut lika raskt. De får på detta sätt in tillbehören tillsammans med maten eller mat till tre personer på en gång.
En dam på 35+, som knappt väger mer i kilo kommer förbi och sätter sig bakom mig. Hon beställer in en salladstallrik, typ salladsblad och skivad tomat, kranvatten och sen kaffe till ”efterrätt”. Bör ju ändå gå på ca 15 Euro. Till vilken nytta undrar man?
Bakom mig sitter två damer, som tar vitt och rött vin till sin lunch. Vid fönstret sitter ett äldre par, som inleder med en varsin aperitiv, innan de tar ett varsitt glas vin och slutligen en butelj till maten.
Så småningom har de gäster vid alla bord. Jag noterar att det möjligen vid ett bord sitter några som kan vara på affärslunch, men alla andra är nog på restaurangen som privatpersoner. De som går längre in i brasseriet verkar dock vara stamgäster / på affärslunch.

Så kommer efterrätten. En äppelpaj, med en minimalistisk botten och en liten vaniljglasskula ovanpå. Varm och god.
Jag kan notera att vi har fått en god och milt kryddad lunch i centrum av Frankrikes näst största stad med en del jäktade storstdasbor utanför och lite shoppingfolk som bordgrannar.
Maten var helt värt priset här, men om jag nu ska påpeka något – och det vet ju ni som känner mig att jag måste – så saknade jag salladen. Jag fick inte ens ett salladsblad till mina rätter. Så jag vet inte vilket betyg ja ska ge på dressingen!
Men nu ser vi ser att regnet har slutat och vi kan beställa in notan.

Inga kommentarer:

Andra sidor