VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



18 mars 2009

Nâgra nya inköp



Vi var till Chauffailles en mil bort och mat-shoppade. Hittade några intressanta sylter. En aprikossylt, som verkligen var god. Kanske ”lite” mer socker än GI-guruna talar om, men smaken var bra och vi ska ju mest äta den till helgens croissanter. Och det ”får” man ju inte heller äta så det jämnar ut sig. Sedan hittade vi en fikon-druv-rom-sylt. Samma kommentarer gäller även den! Men vi har kommit på att om man serverar dem med ett stekt ägg och lite fransk ost så hålls blodsockernivån bättre. Protein och fett har nämligen lågt GI, men de nämner de inte alltid!
Champinjoner är ju inte så exotiska, men det kan ju vara skoj att veta att jag gick på min enda franska kurs – i köksfranska – så lärde mig att de heter champinjon de Paris. Orsaken var att de förr odlades i Paris. Numera är det mest i kalkgrottorna kring Saumur. Och dessa kallades mycket riktigt Champignon Blanc (vit svamp). Men de duger nog till en sås.
Rosmarin växer även utanför detta hus, men vi har ju fått ta hand om husets katt, som bor här som råttfångare. Med beaktande av hur många andra kattor vi ser och månaden, så avstår vi från den. Däremot besökte vi ett kloster i Charlieu från 930-talet. Där hade de en liten rosmarinträdgård. Där såg jag inte några kattor och inte någon förbudsskylt, så jag bestämde mig för att två kvistar ingår nog i inträdet.
Den lilla burken innehåller grädde. Katten tyckte ju om det i Ribeauvillé, så jag tänkte köpa lite. Annars använde vi bara creme fraise här. Men hur hitta det? Hemma känner man ju igen burk och färg på 20 meters avstånd i en ny butik. Här fick jag vrida och vända på många burkar, till jag hittade den lilla bruken med skruvkork! Det stod creme = grädde och att den passade till Chantilly! Och det vi ju vad är! (se receptsamling)
Vinet ikväll blir en Beajoulais-Village, som här kostade kring 4,50. Duger nog ändå som onsdagsvin. Det är nog det mest lokala vi kan hitta.
Så hittade jag igen sariette, som bör betyda kyndel, och som jag tycker passar med champinjoner och kalvkött.
Det är de schnitslarna som syns i mitten, med lite skinka som färgjämförelse. Hemma kan man ibland få kalv på restaurang, men likheten med nöt är nog slående. Här smakar och framför allt ser det helt annorlunda ut. Missa inte det om ni är i Frankrike!
På tal om katten så har han nu kommit underfund med att den öppna spisen här inte är så het. Den lagrar värme dåligt, så den skall eldas sakta hela tiden. Så idag hörde vi ett skrammel och såg när han kröp fram mellan vedträna under spisen. Lite dammig, men verkade varm och dåsig!
Kollade lite i några franska kokböcker jag hade med och de talde mycket om vitlök, tomat, bouquet garni, (valde lagerblad, timjan, sariette) lite morot, schalottenlök, så jag gjorde buljong med en skvätt rödvin och vatten på detta, som fick putta en dryg halvtimme. Eftersom det var +18 i skuggan så kunde man ha gått ut och tagit en kall cider i trädgården, men vem skulle nu det??
Stekte så champinjonerna och silade över buljongen och hällde över lite creme fraise. Så stekte jag kalven och serverade det med ett broccolimos.

PS. Naturbilden togs under en joggingtur. Hade en stund tidigare tagit en bild från vägen längst bort för att visa hur högt jag kommit från den förra platsen jag tagit en bild för att visa hur högt jag kommit. Skulle inte skogen kommit på toppen av berget kunde jag tagit två bilder till. Stigningen va ca 200 meter på ca 2500 meter, i +20 skuggan, som ju inte fanns på vägen i alla fall.

Inga kommentarer:

Andra sidor