VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



1 apr. 2009

Reflexioner kring ett veckohanlande


Hej alla mina vänner!

Var och veckohandlade. Har planerat att tillreda en Boeuf Bourguignon, så det blev nästan 3 kg grytbitar.

( ”Recept”: Bitarna var från revbenen och nåt annat med ben, fett och rent kött. Så jag skar bort köttet och kokade buljong på fettet, de vanliga ingredienserna (se tidigare recept här i matbloggen) och de grillade benen. Sen fick den buljongen koka ca 5-6 timmar innan jag silade den, kokade ner den och lade den tillsammans med det stekta köttet, och lät det koka nån timme innan jag lade till 300g blandssvamp och stekt rökt griskött. Serverade med en Rully AC. En pinot noir från Côte Challonnaise. Norr om Macon – söder om Cote-de Beaune)

Resultatet blev den kanske bästa gryta jag lyckats med. Och Rullyn kom direkt in pålistan favoriter, eller snarare ny last!

Sen köpte jag benfri fårstek för två gånger. Noterade att köttet igen var mycket rödare än hemma, fast vi köper av grannen och även de små liven springer ju ute (ofta inom hörhåll).

Så hade de specialpris på pilgrimsmusslor. Kostade 13,5 € per kg dvs samma som orensad abborre utanför Lyon, när vi var och hamstrade lite viner.

Lite spännande kallrökt skinka hamnade med. Dragonvinägern kunde jag inte motstå. Mjölken säljs som synes i plastflaskor. Sen finns ju även spätzle med 7 ägg per kilo!

Utöver detta köpte jag frukt, ex färska jordgubbar ( 0,97€/ 500 g) och ananas, rotsaker och grönsaker etc. Och 30 liter vatten. Inget lyx här utan en livsnödvändighet! 9 flaskor vin (Beaujolais, Bordeaux och Bourgogne; både till grytan och för vinkällaren hemma) 6 cider (Normandie antagligen!) och när den mycket hårt mejkade kassafröken visade på skylten (efter att ha sagt det på klar franska) så kom jag att tänka på reklamen ”bara xxxx”. Det blev 113 Euro! Jag, som inte kan resa utan monopolets vinlista, kunde lätt räkna ut att jag hemma kanske fått vinerna för samma summa!

Nu blev det så att köttet i grytan blev billigare än vad den enklaste Bourgognen kostar hemma. Skulle jag bara lära katten att dricka cider så skulle det bli ännu billigare. Ja ni förstår: Cidern är billigare än mjölken...

Om vi skulle stanna längre här finns även i vanliga affärer möjligheten att köpa hela och halva djur; kalv, gris, får. Exempelvis kan man köpa en halv kalv för 6 € per kilo. Nog är det intressant att se hur livsmedelsaffärer och priser ser ut i andra delar av vårt ”kära” EU!

De flesta vet ju att vinerna är billigare här, men faktum är att prisskillnaderna på ex kött är lika stor/kg, för att inte tala om ostarna! Men, den här gången är vi utrustade med två rejäla kylbaggar. De togs med tanke på ost & kyckling & kalv, men nog köper vi oxå kött från Charolais!

Inga kommentarer:

Andra sidor