VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



23 dec. 2009

Förkväll med kapun

Hej alla mina vänner!








Vi har inlett julhelgen. Till första förrätt tog vi några ostron med tillbehör. Ett litet glas vitt (suvignin blanc) Touraine-vin, som vi köpte på julmarknaden i grannbyn i lördags tyckte vi skulle pass till.
Se blev det dags för kapunen, med brysselkål, sylt och Duchesse-potatis. Det är ju hertiginnans potatis och det tyckte jag skulle passa bra i greveparets slott. De var bortlagade och frusna från början, men man måste ju få fuska nångång... Till detta tyckte vi att ett glas Juliénas kunde passa bra. Både för att vi köpte flaskan i våras på en vinfestival i Beaujolais och för att det är gott och för namnet JULiénas! (Recept se 26.12)



Sen blev det lite ost, och en sk julstubbe. Denna gång med mer choklad, men utan yxa. Men nån hittade visst lite romdränkt frukt.

Inga kommentarer:

Andra sidor