VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



31 dec. 2009

Nyårsvinerna är på temperering


Hej alla mina vänner!

Ibland är det trevligare än ibland att gå ner till vinkällaren. Vi har ju samlat på oss en hel del nu via vistelsen i våras, lite vinfestivaler och lite specialpriser under hösten. Börjar väl ha 150+ i källaren, som ju ligger uthuggen i tuffberget.
Temperaturen håller kring +13, så det gäller ju att ta ut flaskorna i tid så att de vita kan kylas och de röda blir varmare. Idag är det lämpligt att temperara de vita ute eftersom vi har ca +10.
Jag valde en Champagne, en Chablis, en Graves (köpt på vinmässa i Macon i våras) och en Rully, som vi haft flera gånger tidigare, dvs ett säkert alternativ.
Som synes har Frun bytt till nyårsljus i kandelabern. Den har vi med oss hemifrån. Vi klarar oss inte utan den.
Nedan en bild från Grand Cru-odlingarna med den lilla trevliga staden Chablis i bakgrunden. (klicka!)

Och till sist från oss till er ETT RIKTIGT GOTT DECENNIUM!

Inga kommentarer:

Andra sidor