VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



17 dec. 2009

Fortsatt julhandlande!



Hej alla mina vänner!


Idag var det dags för lite mer julhandlande.

Vi lyssnar ju nu till en del julmusik. Bland annat låten "I wich it was Christmas every day" eller nåt snånt. Har aldrig gillat den, men när man går i affärerna här tycker jag att den är jättebra! Specialpriser på det mesta och ett enormt utbud.
Till vänster syns en "liten" nötfile, som vi hittade av en slump. Drygt 2 kg och under 20€ per kilo. (Det går som vanligt att klicka för att få större bilder) Bakom finns vår julkapun (stor kasterarad hankyckling) på nästan 3 kg. Till höger ett kg höstkantareller, som vi fick för 12€/kg. Bakom lite norsk kallrökt lax. Och sen kommer en liten Armagnacflaska, som de ville ha 14€ för. Kunde inte passera... Några "små" påsar Madeleinekakor ville vi ha. 700 gr * 2 för 5€.
Bredvid nötfilén står en burk fikonsylt, och en bit foie gras dvs gåslever. paketet innehöll även en foie gras-skärare. Trodde alla fransmän redan hade en sån, men bra att vi fick en! Som synes blev det en bit av Fruns favorit: valnötsosten. De två står på en förpackning med Bayonne-skinka.
Där står även en burk rödvinbärssylt. Nästan lika bra som svärmors. Lite fransk vitlök behövde vi även. Och längst fram står lite gösfiléer, som de fångat i Ryssland och en liten julkaka. Den äter vi nog i helgen och testar sen nån annan. De har hur många som helst och de är väldigt eleganta. Kostar kring 6€. Special eller Promotion, som det ju står här på de mesta de säljer.
Som sagt: Jag börjar hoppas att det är jul varje dag.
PS Om vädret (läs snön) finns bilder på resebloggen!

Inga kommentarer:

Andra sidor